Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kristina Hedman, ordförande i SNPF, psykolog och specialist i neuropsykologi i Sundsvall svarar på frågor om adhd. Foto: Ylva Holmgren/SVT, grafik: Nicklas Larsson/SVT

Kraftig ökning av adhd -diagnoser – nationell utredning efterfrågas

Uppdaterad
Publicerad

I en debattartikel efterfrågar Sveriges neuropsykologers förening (SNPF) en nationell utredning som undersöker den kraftiga ökningen av adhd-diagnoser.

– Ökningen av adhd-diagnoser är ett samhälls­problem som inte kan lösas enbart av vården, skriver föreningen.

SNPF menar att utredningen behöver ha en livstids­övergripande syn i frågan och undersöka möjliga faktorer i förskolan, skolan och i arbetslivet som kan förklara varför allt fler har svårt att klara av de krav som ställs i vårt samhälle.

Ifrågasätter rimligheten i mängden

Kristina Hedman i Sundsvall är ordförande i SNPF, legitimerad psykolog och specialist i neuropsykologi.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

– Sätter man orsaken på individen eller barnet så tänker man att det är där lösningen ska finnas, men man kan behöva jobba med omkringliggande orsaker också, säger hon.

I debattartikeln skriver föreningen att samhället behöver ställa sig frågan om det är rimligt att 10–15 procent av befolkningen har en betydande funktions­nedsättning, och behöver utredas och behandlas då de inte kan klara av sitt liv utan medicinering.

Se vad Socialstyrelsens utredare svarar på om det sätts för många adhd-diagnoser i videon nedanför:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den fortsatta ökningen av adhd-diagnoser kan bero på flera faktorer, som enligt Socialstyrelsens utredare är svåra att analysera – här tar utredaren Peter Salmi upp frågan om överdiagnostik. Foto: Ylva Holmgren/SVT

I videon svarar Kristina Hedman på frågor om adhd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet