Bilder som det norska företaget Great Nordic AS tog i våras visar några av de 23 tusen tunnor med kvicksilverhaltig katalysatormassa som dumpades i havet vid Åstön och Bremön på 50- och 60-talet. Tunnorna är i dåligt skick.
– Själva stålet i tunnorna är borta och så ser det ut på de flesta tunnor som vi sett vilket betyder att betongen som finns i tunnorna håller på att vittra sönder, säger Dag Ammerud, Great Nordic AS.
– Det är omvandlingen till metylkvicksilver som sker i sedimenten som är faran, om det tas upp i näringskedjan, menar Ammerud.
Vill bärga tunnorna
Great Nordic AS har gjort undersökningarna på eget initiativ, samtidigt är företaget specialiserat på bärgning av metaller och intresserade av att utföra ett eventuellt saneringsarbete.
– Vi menar att vi har en metod att göra det på som kan vara intressant om det kommer en möjlighet att lägga in ett anbud, säger Dag Ammerud.
Sanering dröjer
Redan 2008 bedömdes tunnorna innehålla en mycket stor mängd kvicksilver enligt en vetenskaplig rapport. Även om de prover som gjordes då inte visar några alarmerande halter av kvicksilver i dumpningsområdet har området ändå placerats i den högsta riskklassen eftersom halterna i tunnorna bedöms som mycket höga. Men vägen mot sanering tycks vara lång.
– Vi arbetar på att det ska tas fram en plan för undersökningar av tunnorna i Sundsvallsbukten, säger Anna Stjärne på Länsstyrelsen i Västernorrland men menar samtidigt att det inte är så enkelt och att det är viktigt att det blir rätt.
På Länsstyrelsen i Västernorrland anser man inte att man har ansvar för att ta upp tunnor för provtagning och av de två företag som pekats ut som ansvariga är det ena, Fortum Ljungakraft inte längre existerande och det andra, Akzo Nobel Bygglim hävdar att man inte haft med dumpningen att göra. Trots det är Akzo Nobel villig att finansiera en plan för hur man ska gå vidare.
– Man måste börja med att fundera på vad man vet, sen måste man undersöka och bedöma hur föroreningssituationen ser ut, om det finns en risk eller inte. Det är en process och vi är i början av den processen, förklarar Anna Stjärne.
Okända halter kvicksilver
Norska Great Nordic AS menar att en bärgning och undersökning av några av tunnorna skulle kunna ge myndigheterna bättre möjligheter att bedriva en process. Dumpningen för 60 år sedan skedde med myndigheternas goda minne men skulle halterna av kvicksilver visa sig vara högre än vad som uppgivits blir miljösynden genast större.
– Vi vill få fram ett frivilligt åtagande, en överenskommelse med bolagen för att ta fram en plan för undersökningen av tunnorna, så jag kan inte svara på om det blir mera krävande eller inte, det får eventuella undersökningar visa i framtiden, menar Anna Stjärne.