• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Läkarförbundets Lars Rocksén i Örnsköldsvik: ”Postnumret ska inte avgöra vilken vård man får”

Uppdaterad
Publicerad

Regionerna i norr har landets sämsta tillgänglighet till vård. Och Västernorrland är sämst, visar en unik sammanställning av statistik som SVT:s Uppdrag Granskning och lokala nyheter gjort.

– Det är självklart att det inte ska skilja mellan olika postnummer vilken vård man ska ha tillgång till, säger Lars Rocksén läkare i Örnsköldsvik och representant för Läkarförbundet.

29 procent av patienterna i länet har fått vänta längre på vård än vad lagen säger.

– Det är ett allvarligt problem att patienter inte får den vård de behöver, säger Lars Rocksén förste vice ordförande i Sveriges Läkarförbund.

SVT:s Uppdrag Granskning och lokala nyheter har med statistik för åren 2016-2020 rangordnat landets regioner utifrån tillgänglighet. Ingen klarar att leva upp till lagens krav men skillnaderna är stora. 

A- och b-lag

Statistiken som är hämtad från Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Region Stockholm, visar att patienter i norr får vänta längst. Vinnarna är invånarna som bor i Kalmar, Jönköping, Halland, Stockholm och på Gotland.

Förlorarna är de som bor i Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten, Värmland, Jämtland- Härjedalen.

– Jag tycker att det är olyckligt att norrlandslänen och skogslänen blir drabbade av den brist på resurser som finns i vården idag.

Har du fått vänta länge på vård i Västernorrland?

Pinnat inlägg

Tack för alla inlägg och inspel. Vi stänger nu chatten för nya kommentarer, men ta gärna del av berättelserna nedan.

Patienter i kläm • Att anmäla är bra. Men det skulle vara betydligt bättre med en så bra vård så att det i princip inte skulle finnas något att anmäla. Men så fort det finns ett ekonomiskt vinstintresse och sparandet så måste det alltid tummas på något och då kommer vi patienter i kläm.

Poänglös • Fundering: vad är syftet med en lag som vårdgarantin om brott mot lagen inte har några konsekvenser?

Kajsa • Var finns den psykologiska dimensionen i kommunikationen mellan vårdgivare och patient? Var finns respekten och varsamheten?

Gerd • Genom åren får vi höra på TV att busslinjer och tågsträckor med mera ska läggas ned för de är inte lönsamma. Går det att räkna lönsamhet på allt?. En ambulans behövs när någon blir sjuk och att den då är i närheten. Vi ska istället vara glada för varje gång som den inte behöver användas. Så därför behöver vi nog räkna ut hur många ambulanser som vi skulle behöva. Kanske finns det fler platser i landet som skulle behöva fler? Så är det även med vårdcentraler och tandvård. De behöver vara nära och att man får en tid när det behövs. Annars monterar vi ned allt det som är viktigt och ger oss trygghet.

ME/CFS • Det här svaret fick jag på neurologen på ett av länets sjukhus när jag var där för misstänkt ME/CFS, "Vi kan ingenting om det därför gör vi inget, det måste du tycka är rätt". Det har nu gått över två år och de hade rätt, de gjorde ingenting.

Uffe • Sveriges kommuner och regioner skriver nu att "Inget sjukvårdssystem i världen är köfritt". Det kan vi nog alla hålla med om. Men då köer blir för långa så att patienter far illa då måste det väl vara något annat? Kan det vara för lite personal i förhållande till de patienter som behöver vård?

Siv • Tror faktiskt att man måste ta hänsyn till alla sina patienter? Kanske kan vårdcentralen i Örnsköldsvik ha en fast telefontid varje dag för tidsbokning och rådfrågning hos sjuksköterska och en annan fast tid då de chattar?

Johan • Förr talade man om tillgänglighet för alla. Att kunna ringa är det inte en form av tillgänglighet? När nya teknologier kommer måste man då inte försäkra sig om att alla klarar av dem? Annars blir det någon form av aktiv selektering?

Per-Ove • Det går inte längre att ringa till vårdcentralen i Örnsköldsvik! Nu ska man chatta med en sjuksköterska ! Vi som är gamla och inte kan med de här nyheterna och som kanske även saknar mobiltelefon kan inte få kontakt med vården längre. 1177 funkar inte för att boka tid till läkare. Så hur ska vi göra?? Vill vården att vi äldre ska avlida så fort som möjligt?

Granskning av ögonområdet? • Undrar så varför ingen granskar ögonområdet och inte heller gjort det under många år? 2009 försökte två ögonläkare varna och upplysa genom en artikel i "Dagens medicin" om komplikationer och att det redan då var en fråga om att locka patienter.

(Den här kommentaren är modererad eftersom externa länkar inte är tillåtna i kommentarsfältet /admin)

Vad säger vårdgarantin?

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.

Vård ska ges först till den som har störst behov.

• Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med primärvården

• Inom tre dagar ska du få en medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal

• Inom 90 dagar ska du få en första tid för besök på specialistmottagning, om du har fått remiss för det

• Behandling ska påbörjas inom 90 dagar från att läkaren beslutade om behandling, till exempel operation

• Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränsen ska du erbjudas vård på annan mottagning

• Vårdgarantin gäller inte återbesök

Regionerna kan ha andra tidsgränser än den nationella vårdgarantin. De får bara var kortare inte längre

Källa: 1177 Vårdguiden

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vården – Val 2022

Mer i ämnet