Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Har du hört talas om ISA? Här ger Mona-Lill Landström, NTF Västernorrland, tips och vad som är på gång för att få ned hastigheten på 40-sträckor. Foto: SVT

Ny studie av NTF: Mer än hälften kör för fort på 40-sträckor

Publicerad

En ny studie visar att endast 49 procent följer hastighetsbegränsningarna på 40-sträckor i tätorter i Sverige. Bäst hastighetsefterlevnad var det på sträckorna med 60 och 70 km/tim. Studien är gjord på 23 orter i landet, däribland Sundsvall.

– Man respekterar inte det som står på skylten, säger Mona-Lill Landström NTF Västernorrland.

Studien är gjord i september 2021 på 23 orter i landet. Mätningarna visar hastighetsefterlevnaden på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser 40–70 km/tim.

– Det är fortfarande bristande efterlevnad i tätort och sämst där det är 40 km/tim, det vill säga i områden där det är många oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby på VTI, Statens väg- och forskningsinstitut.

Så fort var genomsnittshastigheten

Det är VTI som gjort studien på uppdrag av NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

Resultaten för år 2021 visar att den genomsnittliga reshastigheten på de sträckor man mätt var 47 km/tim. 64 procent av trafiken höll gällande hastighetsgräns medan övriga överskred den. Sämst var efterlevnaden på 40-sträckorna.

Curt Forslund och Roland Lundberg på intresseorgansiationen M när de satte upp hastighetsmätarna under hösten 2021. Foto: Anna Beijron/SVT

– När hastighetsbegränsningen sänktes från 50 till 40 km/tim så sänktes medelhastigheten med cirka 2–3 km/tim vilket är bra, däremot så blev efterlevnaden sämre, menar Anna Vadeby

Vill minska antal döda och skadade

– När man pratar om krockvåld så är 30 det bästa för att överleva men det är svårt att hålla så då kom man till nästa steg: 40 istället för 50-vägar, säger Mona-Lill Landström , verksamhetsledare på NTF i Västernorrland.

Möjligheten att använda hastighetsgränsen 40 km/tim infördes 2008, samtidigt som även 60, 80, 100 och 120 km/tim infördes .

På dessa orter är studien gjord

• Karlshamn

• Ludvika

• Visby

• Sandviken

• Halmstad

• Östersund

• Nässjö

• Kalmar

• Växjö

• Luleå

• Malmö

• Stockholm

• Nyköping

• Uppsala

• Karlstad

• Trollhättan

• Lidköping

• Göteborg

• Skellefteå

• Sundsvall

• Västerås

• Kumla

• Linköping

källa: VTI rapport 1112

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.