Foto: TT/Berit Roald

Mittmedia växte genom köp

Uppdaterad
Publicerad

Under drygt trettio år har Mittmedia växt till ett av Sveriges ledande medieföretag. Men vikande intresse från kunderna skapade ekonomiska problem som tvingade fram en försäljning.

Embryot till tidningskoncernen Mittmedia uppstod 1985 när Gefle Dagblad köpte Sundsvalls tidning. Gävletidningen ägde då redan tidningen Ljusnan och Sundsvalls tidning ägde Örnsköldsviks allehanda.

Shoppingrunda

2003 köps även Arbetarbladet i Gävle upp, nu får koncernen namnet Mittmedia, och de ger sig ut på en rejäl shoppingrunda bland tidningshusen. Dalarnas tidningar, Hälsingetidningar, Östersundsposten och Länstidningen i Östersund hamnar på bara några år under Mittmedias paraply.

Mittmedia

Ett mellannorrländskt tidningsmonopol skapas där Mittmedia äger alla dagstidningar från Gävle till och med Örnsköldsvik.

Många titlar

2015 blir man även majoritetsägare i företaget Promedia med tretton olika tidningar, bland annat Nerikes Allehanda och Vestmanlands Läns Tidning.

Koncernen ger nu ut 28 dagstidningar. Men företaget har även en mängd digitala plattformar, radiokanaler, tryckerier och har över fyrtio titlar i sin varumärkeskatalog.

Ekonomi i gungning

De senaste årens kris för dagstidningen som affärsidé har drabbat Mittmedia hårt. Koncernen dras nu med svåra ekonomiska problem och rapporterna om neddragningar, avskedanden och centraliseringar har avlöst varandra.

Sedan 2015 har det ryktats om att mediajätten Schibsteds intresserar sig för Mittmedia. Först genom ett sammangående och senare genom ett rent köp genom Schibsteds bolag Polaris. På senare tid visade även Bonniers intresse och det var till sist de som köpte koncernen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mittmedia

Mer i ämnet