Just nu handlar tvisten om 2,2 miljoner kronor för första kvartalet i år men på sikt – om coronanedgången i resandet håller i sig – riskerar Nobina att förlora 50 till 100 miljoner fram till 2022. Nobina vill att Din Tur ska skjuta till dom pengarna. Om inte, har Nobina hotat med konsekvenser. I värsta fall att man ställer in trafiken.
Minskat resande med hälften
I korthet handlar konflikten om vem som ska stå för de ekonomiska följderna av coronapandemin. I Västernorrland har hälften av resandet upphört under våren vilket i mars ledde till ett intäktsbortfall på fyra miljoner kronor som slog både mot Din Tur och mot Nobina.
Nu har Nobina begärt att Din Tur ska betala för deras busstrafik som om coronapandemin aldrig inträffat medan Din Tur hänvisar till sitt avtal med Nobina. I avtalet har Nobina accepterat att ersättningen kan fluktuera upp och ned beronde på resandet.
Trafiken ”måste” rulla
Hittills håller Din Tur fast vid sin linje. Bland annat för att Din Tur också gör förluster till följd av de minskade resandet.
– Vi gör våra utbetalningar till Nobina enligt avtalet, någon annan möjlighet finns inte, säger Pele Nilsson, vikarierande ekonomichef vid Din Tur.
Enligt Per Wahlberg (M) som är kollektivtrafikmyndighetens och Din Turs ordförande pågår en diskussion med Nobina i syfte att nå en långsiktig lösning på tvisten.
– Kollektivtrafiken måste fungera. Att trafiken skulle ställas in finns inte på kartan, säger han.
Senaste verksamhetsåret 2019/2020 omsatte Nobina 9,7 miljarder och redovisade ett nollresultat.