Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med chaufför Christoffer Söderblom på åktur när han provar det nya systemet geofencing i sitt arbete. Hans timmerbil går inte att köra för fort när man närmar sig en skola till exempel. Foto: Hans Lindblom /SVT

Ny teknik: Så stoppas timmerbilar från fortkörning förbi skolor

Uppdaterad
Publicerad

Tänk dig att det inte går att köra fortaren än 30 kilometer i timmen förbi, till exempel, en skola. Inte förrän du passerat skolan får du köra fortare igen, annars blir det en rapport. Det är verkligheten nu för ett 40-tal timmerbilar i Västernorrland och Jämtland.

Det handlar om digitala hastighetshinder som förhindrar chauffören att välja hastighet på vissa sträckor. Bakom projektet står Trafikverket och SCA tillsammans med lokala åkerier.

Västernorrland och Jämtland

I pilotprojektet, som redan startat, ingår fyra byar och vägsträckor: byn Laggarberg i Timrå kommun, Järnvägsgatan i Timrå samt byarna Rissna och Hällesjö i Jämtland. 

Stort engagemang

– Vi upplever att det finns ett stort och levande engagemang hos åkerierna att nyttja ny teknik för att lösa gamla trafiksäkerhetsproblem. Min tro är att det bottnar i att alla inser värdet i att skapa en så trygg närmiljö som det går, för alla är vinnare på färre olyckor, säger Lars Nolander, logistikchef på SCA Skog.

”Trampa igenom”

Systemet är utformat så att chauffören bromsar ned till angiven hastighet och sedan kan inte bilen gå fortare – om man inte ”trampar igenom”. Då kan farten ökas om det till exempel skulle komma ett utryckningsfordon.

Följ med chauffören Christoffer Söderblom på åktur – där han berättar om hur det hela fungerar i praktiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.