Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Luftfartsverket om fjärrstyrda fordon: ”Vi har visat att det här fungerar”

Ny teknik ska ge säkrare skalskydd på flygplatserna

Publicerad

Autonoma fordon som kan fjärrstyras är framtidens melodi på landets flygplatser. Ett försök pågår just nu med att testa dem vid Örnsköldsviks Airport.

Det handlar om att ta fram fordon och teknik som har olika uppgifter på en flygplats. Till exempel självkörande fordon för snöröjning, självkörande gräsklippare och drönare för övervaking.

– Vi är långt komna och det handlar om en inriktning på automation, digitalisering och hållbara, eldrivna lösningar, säger Björn Wahlström som är innovationschef på Luftfartsverket.

Plats för innovation och forskning

Under fredagen demonstrerades tekniken och fordonen på plats i Örnsköldsvik. Tanken är att Örnsköldsviks Airport ska bli en slags forskningsarena.

Ett självkörande fordon för snöröjning och en självkörande gräsklippare Foto: Thomas Sundberg SVT

– Vi har fått se att de här fordonen finns och fungerar. Det här ska bli en hub för innovation och forskning i den här delen av landet, fortsätter Björn Wahlström.

Den tekniska utvecklingen och satsningen i Örnsköldsvik sker i samverkan med regionen och näringslivet lokalt.

– Sedan måste vi ha respekt för säkerhetsaspekten och regelverket. Men vi är inne i den processen parallellt.

Elflyg inte långt borta

Det finns också långtgående planer på nästa steg i projektet. Bland annat handlar det om utveckling av eflyg.

– Det är väldigt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Där pratar vi också om helt nya, svenskbyggda flygfarkoster, eller flygplan som kan starta och landa vertikalt som en helikopter.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer