När Trafikverket i tisdags presenterade sin infrastrukturplan fanns inga planer på att bygga bort det som kallats ”Sveriges längsta flaskhals” – sträckan mellan Gävle och Härnösand. Inte heller fanns ens någon antydning till att bygga bort E4 genom Örnsköldsvik eller att bygga mitträcken på E14.
”Kalldusch”
På det hela taget en besvikelse för de region- och lokalpolitiker längs Norrlandskusten som sett just infrastruktursatsningar som något av det viktigaste för utvecklingen av Norrland de kommande decennierna.
Ostkustbanans VD Ingela Bendrot kallade Trafikverkets plan för en kalldusch.
Nya Ostkusbanan
Då kom dagens pressbriefing med Tomas Eneroth med bättre besked:
– Ja, definitivt, säger Nya Ostkustbanans ordförande Glenn Nordlund
– Dubbelspår och Ostkustbanan nämndes och han utlovade förändringar från Trafikverkets plan. Och därmed faller en del puzzelbitar på plats som gör att vi kan kämpa vidare.
Remisstid vidtar
Trafikverket har nu redovisat sitt planförslag. Nu vidtar en remisstid till den 28 februari 2022. Regeringsbeslut om ny nationell plan beräknas till våren 2022.