Postnord vill möta sina kunder Foto: SVT

Postnord vill förändra sitt skamfilade rykte

Uppdaterad
Publicerad

Postnord har fått hård kritik för dåliga leveranser, så nu åker man på turné för att möta besvikna kunder och svara på deras frågor. Under onsdag och torsdag finns deras trailer på plats i hamnen i Sundsvall.

Enligt Postnord själva genomgår man just nu den största förändring i företagets historia. Det handlar om att ställa om till leverans av allt fler paket i takt med att e-handeln bara fortsätter öka.

– Det är en otroligt stor omställning. Rejäl minskning av brev och enorm ökning av paket säger Niclas Evertsson, produktionsområdeschef Sundsvall.

”Ibland blir det fel”

För Sundsvalls del delar Postnord en normal dag ut ungefär 5 800 paket, samtidigt som brevutdelningen minskar (idag ca 95 000 brev/dag) eftersom allt fler brev delas ut digitalt.

– Vi måste flytta över resurser från brev till paket och med så stora förändringar på så kort tid kan det ibland bli fel säger Annemarie Gardshol, vd Postnord Sverige.

Viktigt möta människor

Hon säger att det är högsta prioritet nu att förbättra kvaliteten för att få tillbaka förtroendet från allmänheten, därför är man nu ute på en riksomfattande charmturné som på onsdagen nått hamnen i Sundsvall.

– Vi har aldrig tidigare mött svenska folket så här, det är viktigt att få höra deras erfarenheter för att få en förståelse för hur det känns när vi misslyckas säger Annemarie Gardshol.

Rekordlågt förtroende

Enligt senaste Kantar Sifo-undersökningen var förtroendet för Postnord hos allmänheten nere på katastrofala 11 procent, mot 46 procent 2015. Det är bakgrunden till turnén.

– Vår verksamhet går mer och mer mot pakethantering, vi är allt mer på väg att bli ett logistikföretag säger Niclas Evertsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.