Hör Anna-Lena Lundberg berätta hur vårdguiden 1177 har hanterat de rekordmånga samtalen. Foto: Sophia Vestrin/SVT

Rekordmånga samtal till vårdguiden 1177 Västernorrland

Uppdaterad
Publicerad

Oron som har kommit med coronapandemin har fått allt fler att kontakta vårdguiden 1177.

Men det är inte bara coronafrågor som har varit högst i topp på samtalslistan utan även insektsbett.

Vårdguiden 1177 har fått rekordmånga samtal, vilket har skapat problem när det kommer till bemanningsfrågan och personalen inte har räckt till.

– Vi vill kunna hjälpa alla vi kan och vi tycker att det är bra att man vänder sig till 1177 med coronafrågor och inte besöker vårdcentral med förkylningssymtom, säger Anna-Lena Lundberg, primärvårdsdirektör Västernorrland.

”I mars klarade vi inte situationen”

För att lösa problematiken med ökade samtal har 1177 anställt fler personal sedan i mars när trycket var som störst.

-  I mars klarade vi inte av situationen, det var långa väntetider och därför startade 1177 upp ett eget nationellt nummer som kan besvara om man har frågor gällande covid-19, utöver detta så fick vi anställa mer personal, säger Anna-Lena Lundberg.

Frågor om insektsbett

Under sommaren har det fortfarande varit fler som ringer till vårdguiden men då har det inte endast handlat om coronafrågor.

– Vi har fått in många samtal angående insektsbett och därtill huggormsbett som verkar varit en ökning denna sommar, säger Anna-Lena Lundberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.