Vårdguiden 1177 har fått rekordmånga samtal, vilket har skapat problem när det kommer till bemanningsfrågan och personalen inte har räckt till.
– Vi vill kunna hjälpa alla vi kan och vi tycker att det är bra att man vänder sig till 1177 med coronafrågor och inte besöker vårdcentral med förkylningssymtom, säger Anna-Lena Lundberg, primärvårdsdirektör Västernorrland.
”I mars klarade vi inte situationen”
För att lösa problematiken med ökade samtal har 1177 anställt fler personal sedan i mars när trycket var som störst.
- I mars klarade vi inte av situationen, det var långa väntetider och därför startade 1177 upp ett eget nationellt nummer som kan besvara om man har frågor gällande covid-19, utöver detta så fick vi anställa mer personal, säger Anna-Lena Lundberg.
Frågor om insektsbett
Under sommaren har det fortfarande varit fler som ringer till vårdguiden men då har det inte endast handlat om coronafrågor.
– Vi har fått in många samtal angående insektsbett och därtill huggormsbett som verkar varit en ökning denna sommar, säger Anna-Lena Lundberg.