Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trafikverket med projektledaren Sara Gidlund (till höger) i spetsen menar att en ny E14-anslutning till Sundsvall via Granloholm och Bydalen på det hela taget är det mest lönsamma rent samhällsekonomiskt. Foto: Per-Erik Ström SVT

Så vill Trafikverket ha den nya E14-anslutningen i Sundsvall

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har sagt sitt i frågan om hur den nya E14-anslutningen i Sundsvall ska se ut. Myndigheten förordar det alternativ som – om det blir verklighet – bland annat går i omedelbar anslutning till bostadsområdet Bydalen.

– Det är det alternativ som är mest samhällsekonomiskt, säger Trafikverkets projektledare Sara Gidlund – se och hör mer här.

På måndagen inleddes samrådsprocessen i frågan mellan berörda parter. Trafikverket har kokat ner antalet förslag till ny E14-anslutning till tre nordliga alternativ.

Nu står det klart att Trafikverket förordar alternativ N1, som är det som går närmast Sundsvalls centrum och norr om stadskärnan. Det går nära bostadsområdena Granloholm och Bydalen, och inte minst i det sistnämnda har protesterna mot det alternativet varit starka och högljudda under flera års tid.

Olika uppfattningar

Det förordade alternativet kostar närmare en miljard kronor.

Sundsvalls kommunledning vill dra vägen längre norrut, ett alternativ som skulle bli drygt 100 miljoner kronor billigare.

Men Trafikverket anser att just detta alternativ totalt sett är det mest lönsamma rent samhällsekonomiskt, trots att det är det dyraste alternativet när det gäller själva byggkostnaden – enligt Trafikverkets egna beräkningar.

Beslutet om vilken dragning det i slutänden blir ska preliminärt fattas till sommaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.