På ”ID:TRANS” möter besökarna transpersoner i bilder och intervjuer. ”We are here, we are queer! Get used to it”, är budskapet. Utställningen startar den 24:e maj. Foto: svt

”Sanningen blir provocerande”

Uppdaterad
Publicerad

Hon blev rikskänd och hyllad men samtidigt utskälld, jagad och hotad för bildsviten ”Ecce Homo” för 20 år sedan. Nu är Elisabeth Ohlson Wallin aktuell med ny utställning på Länsmuseet i Härnösand. Den här gången för att sätta transpersoner i centrum.

Elisabeth Ohlson Wallin är ingen provokatör, egentligen. Säger hon själv åtminstone.

– Inte i själen och hjärtat, men jag är så mycket emot orättvisor och fördomar så att när jag vill visa sanningen så blir det lätt provocerande för många, säger hon. 

Nu är Sveriges mest omtalade bildkonstnär aktuell med en utställning om transpersoner: ”ID:TRANS” på Länsmuseet i Härnösand.

– Jag älskar folkbildning, jag vill att folk ska komma ut från den här utställningen och ha lärt sig någonting, säger hon.

Rasande debatt, högludda protester

Hon blev rikskänd och hyllad men samtidigt utskälld, jagad och hotad för bildsviten ”Ecce Homo” för 20 år sedan. ”Ecco Homo” – se människan, visade klassiska scener ur kristendomen, men i hennes tolkning med en närvarande sexualitet och med homosexuella som modeller. 

Debatten rasade, protesterna var högljudda och demonstranter gick till rena handgripligheter mot henne i samband med utställningen.

Reaktionerna blev lika intensiva när hon 12 år senare gjorde utställningen ”Jerusalem”. Ohlson Wallin tog då homofientliga stycken ur Bibeln och Koranen och bildsatte dessa i Jerusalem, en helig stad för tre religioner.

En bild visar två män inbegripna i en kärleksakt vid stadens kanske heligaste plats, klagomuren. 

Att visa detta på plats i själva Jerusalem var uteslutet, men även att visa utställningen i Sverige skulle visa sig problematiskt.

Stämplades som säkerhetsrisk

”Jerusalem” bedömdes vara en nationell säkerhetsrisk av Säpo eftersom den troddes kunna locka till sig allsköns terrorister som retats upp av innehållet i hennes bilder.

Utställningen kunde till slut genomföras på Världskulturmuseet i Göteborg – men först efter att metalldetektorer installerats och ett stort uppbåd av säkerhetsvakter fanns på plats. 

2012 hamnade hon åter i en medial virvelstorm efter att hon publicerat ett fotomontage föreställande Kung Carl XI Gustaf tillsammans med

de så kallade kungavännerna.  Det uppsluppna sällskapet syns snaska pizzabitar serverade på en naken Camilla Henemark.  På golvet är drottning Silvia sysselsatt med att skura ett hakkors. 

”Orkade inte mer”

De kraftiga reaktionerna då blev till en vändpunkt, berättar hon.

– Efter Siliviabilden fick jag så mycket hot att jag tappade någonting inom mig, jag kände att jag orkade ta mer, berättar hon.

– Jag känner mig en smula vingklippt numera, säger hon.

Klimatet är tuffare, då för 20 år sedan när Ecce Homo var aktuell var ju inte internet så stort och spritt.

På nya utställningen ID:TRANS möter besökarna bilder och intervjuer med transpersoner, inte bara nutida utan även historiska.

De som kanske ofta betraktas som varelser vid sidan av, avvikare,  just de vill Elisabeth Ohlson Wallin nu ställa mitt PÅ det offentliga torget. Utställda för alla att se vilka de är.

Människor -  som alla vi andra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.