Foto: TT

Skolverket: ”Ett misslyckande för svensk skola”

Uppdaterad
Publicerad
Skolverket presenterar idag niondeklassarnas betygsstatistik. Den visar att antalet behöriga till gymnasiet minskar i hela Sverige. I Ånge saknade mer än en fjärdedel av eleverna godkända betyg.
Behörigheten till gymnasiet minskar bland niondeklassarna. ”Ett misslyckande för skolan”, menar Peter Fredriksson Skolverkets generaldirektör. Foto: TT

När skolåret ringde ut i Västernorrland på försommaren i år, var det 18,5 procent av niondeklassarna som lämnade grundskolan utan tillräckliga betyg för att kunna söka till gymnasiet. Motsvarande siffra för riket är 17,5 procent.

Det är en dyster utveckling som Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson kommenterar med orden:

– Det är inget annat än ett misslyckande för svensk skola att pojkar år efter har sämre resultat än flickor och att föräldrarnas utbildningsnivå har en så avgörande inverkan på elevernas studieresultat.

Enligt Skolverkets analys är det inte bara den totala behörigheten till gymnasieskolan som minskar utan också att skillnaderna mellan pojkar och flickor fortsätter att öka.

Örnsköldsvik bäst

Av Västernorrlands kommuner fortsätter Örnsköldsvik att utmärka sig som den bästa skolkommunen. Kommunen kan stoltsera med det högsta antalet behöriga elever i länet, 87,2 procent och 12,8 procent icke behöriga. Något som också ligger högt över riksgenomsnittet.

Sämst till i Västernorrland ligger Sollefteå och Ånge kommun där mer än en fjärdedel av eleverna gick ut utan behörighet.

Från bästa till sämsta betygsresultat i Västernorrland:

Visa

Kommun / procent av elevantalet

Örnsköldsvik 87,2

Timrå 83,7

Sundsvall 81,6

Kramfors 80,5

Härnösand 77,3

Sollefteå 74,6

Ånge 72,3

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer