Enligt Eons presschef, Johan Aspegren, använder elkunderna telefonsupporten i allt för liten utsträckning för att det ska vara försvarbart att inte minska avdelningen. Han pekar även på två andra orsaker som bidrar till varslet
– De är så klart sorgligt att vi har hamnat här men kunderna sköter sina ärenden mer och mer via våra digitala plattformar. Dessutom har vi ett bättre elnät med färre elavbrott vilket betyder att kunderna inte behöver kontakta supporten lika ofta. En tredje anledning är den kommande nyordningen på elmarknaden som även det kommer att minska behovet.
Totalt 50 varslas
Eon har kundsupport på tre ställen. Förutom i Sollefteå även i Norrköping, där 10 – 15 av totalt 140 anställda har varslats, och i Malmö där ca 10 av drygt 80 anställda varslats. Enligt Johan Aspegren ska varslen vara genomförda innan årsskiftet men han tror att telefonsupporten innan dess kommer ha minskad styrka ändå.
– Det kommer nog att ske en del naturliga avgångar innan allt är klart. En del kommer nog att söka och få andra jobb. Antingen på Eon eller någon annanstans.
”Tar hand om medlemmarna”
Enligt Unionens koncernfacksordförande, Mats Ekblom, ska det dock vara klart vilka som sägs upp redan i april.
– Det här är inget roligt naturligtvis. Vi försöker ta hand om våra medlemmar nu. Jag är övertygad om att företaget kommer att tvingas säga upp anställda.