Fejden om att kalla sig Norrlands huvudstad är över 40 år gammal. Flera norrländska städer anser sig ha rätt att använda namnet i sin marknadsföring. Bland annat har Umeå, norr om Örnsköldsvik, på senare tid försökt sno åt sig namnet.
– Umeå hävdar att de jobbat länge med namnet, men vi känner att det mycket bättre anger vår naturliga position, säger projektledare Jerker Sjödin till Dagens Media.
Sjödin är projektledare för Position Sundsvall, ett projekt som har som mål att stärka bilden av Sundsvall som en attraktiv stad. Kommunen har vid flera tillfällen använt sig av epitetet Norrlands huvudstad i sin marknadsföring. Bland annat har gotlänningarna lockats till området genom det kaxiga buskapet: Prova en huvudstad utan 08:or. PR-värdet på den mediala uppmärksammheten på kampanjerna uppskattas av Position Sundsvall till 1-2 miljoner kronor.
Vad tror du att de andra Norrlandsstäderna tycker om ert drag?
– De blir säkert upprörda. Som om de skulle vara potentiella huvudstäder, säger Jerker Sjödin till Dagens Media.