Frågan är om man kan få för mycket ljus nu på sommaren? För att testa drog forskare och försökerpersoner norrut. Foto: SVT

Campare utsatta för dagsljuschock vid Höga kusten

Har du sömnproblem kan tillräckligt med dagsljus ställa den biologiska sovklockan rätt, men vad händer om man får riktigt mycket ljus, och även på natten? Kan man få för mycket? Två sömnforskare lät 12 försökspersoner tälta under ljusa sommarnätter vid Höga kusten. SVT följde med.

Genom att se hur sömnen påverkas av att campa vill forskarna inte bara lära sig hur kroppen reagerar och fungerar, utan också kunna hjälpa patienter med sömnsvårigheter. 

John Axelsson.

– Ingen har testat vad som händer om det är kortare mörker än åtta timmar. Vi vet faktiskt inte hur midsommarljuset påverkar oss. Det finns en del data som säger att man sover kortare på sommaren än på vintern. Men ingenting om hur det är när det är riktigt korta nätter, eller knappt några nätter alls. Vi vet faktiskt inte det, säger John Axelsson, som är sömnforskare vid Karolinska institutet.

En helg i tält kan ställa om din biologiska klocka – men hur påverkas vi av de ljusa sommarnätterna?

– Renar till exempel har ingen inre klocka längre när det är midnattssol. Men vi vet verkligen inte vad som kommer att hända med människor, så det är därför den här studien är viktig, säger Ken Wright som är sömnforskare från universitetet i Boulder, Colorado.

Dagsljuschock kan påverka sömnbehovet

Så för att testa tog Ken Wright och John Axelsson ut en grupp på 12 försökspersoner till Skuleskogens nationalpark vid Höga kusten norr om Härnösand i slutet av juni. SVT fick följa med under inledningen av testet.

LÄS MER: TV: Sju tips på hur du sover bra i tält

Mona Lindgren.

När klockan började att närma sig ettsnåret var det fortfarande ljust. Deltagarna hjälptes åt att blåsa upp luftmadrasser och sätta upp tält.

– Jag tror att jag kommer få bättre dygnsrytm, säger Mona Lindgren.

Detaljerade anteckningar

Under en vecka skulle försökspersonerna anpassa sin biologiska klocka till bara naturligt ljus. Inga lampor var tillåtna. De skulle lägga sig när de blir trötta och vakna när det kändes bra. Särskilda klockor mätte hur mycket ljus de fick, hur aktiva de var och när de sov. De fick även löpande svara på frågor om hur humöret påverkades av ljuset och sömnen. 

– Efter en vecka med detta räknar jag med att ha ganska stor sömnskuld. Jag räknar med att sova ganska dåligt om jag är realistisk, givet all ljusexponering. Jag är van att sova i ett väldigt mörkt rum, säger Jake Guzzetti.

Mäter melatoninhalten

Genom att mäta deltagarnas nivåer av sömnhormonet melatonin, som styr den naturliga dygnsrytmen, i sömnlabbet före och efter campingveckan ska forskarna se hur den här dagsljuschocken påverkat deras biologiska klocka och sömnbehov.

– I tidigare studier har vi klara resultat som visar att man tidigarelägger sina rytmer när man är ute och campar. Men med tanke på att det nu är ljust så mycket längre så tror vi inte att det kommer att hända. Däremot så förväntar vi oss att vi nog förkorta våra dygnsrytmer så att vi får en kortare biologisk natt, säger John Axelsson.

– Men det är svårt att veta för det här är helt annorlunda än tidigare studier. De här korta nätterna ger så extrema förhållanden, säger han.

Forskarna undrar hur vi påverkas av de ljusa sommarnätterna. Foto: SVT

I normala fall börjar kroppen frisätta sömnhormonet melatonin när det blir mörkt och vi går och lägger oss ungefär tre-fyra timmar senare. Melatoninet talar om för oss när vi har vår biologiska natt. Men hur kroppen reagerar när det hela tiden är ljust är forskarna inte säkra på.

– Jag tror att melatoninet antingen kommer att anpassa sig efter mörkret, vilket innebär att det inte frisätts alls, eller väldigt väldigt kort i bara ett par timmar. Eller att melatoninet kopplar sig till sömnen och det frisätts även fast det är ljust ute, säger John Axelsson.

Sover mindre på sommaren

Man sover mindre när det är ljust, vilket flera av deltagarna snabbt märker av.

– Klockan var två och vanligtvis skulle jag varit trött. Jag gick och la mig med tanken att nu måste jag sova eftersom klockan var två, men inte alls för att jag var trött, säger en av deltagarna Karlijn te Paske.

Men hur mycket de här extremt korta nätterna och de ljusa dygnen påverkar hur mycket sömn vi behöver vet inte forskarna riktigt.

– Vi bor extremt långt ifrån ekvatorn där vi utvecklats, så då är frågan hur väl vi klarar av att anpassa oss till det här. Många säger ju att de sover lite mindre eller sämre på sommaren, så nu försöker vi förklara hur mycket sämre man sover i de här förhållandena. Folk har ju ändå levt här i tiotusen år, säger John Axelsson.

Sömnbehovet minskar av de ljusa sommardygnen men inte drastiskt tror Ken Wright.

– Det är inte så troligt. Jag tror inte att sömnbehovet kan pressas så mycket. Vi behöver sova ungefär sju timmar för att må bra, säger han.

Ken Wright tror inte att vår fysiologi är gjort för att få för lite sömn under en längre tid. Foto: SVT

Sömnbrist och sömnproblem påverkar också hälsan och kan orsaka bland annat fetma, diabetes och hjärtproblem.

– Vi tror att om man kan leva i fas med det naturliga ljuset, och låta vår inre klocka vara mer i fas med vår livsstil så kan man få hälsovinster. Men fler studier måste göras för att kunna visa det, säger Ken Wright.

Mycket ljus positivt för sömnen

Genom att se hur sömnen påverkas av att campa vill forskarna inte bara lära sig hur kroppen reagerar och fungerar, utan också kunna ge hjälpa patienter med sömnsvårigheter. Utomhusliv har alltså visat sig vara effektivt sätt för kvällsmänniskor att ställa den biologiska klockan rätt igen för att bli mer anpassade till samhällets dygnsrytm. 

Men man behöver inte tälta för att få positiva effekter på sömnen. Forskarna tipsar om att vara utomhus på förmiddagen och få mycket ljus, och att undvika starka lampor och skärmar på kvällen.

Kanske skulle folk sova bättre om de följde det naturliga ljuset?

– Jag tror det är möjligt. Det skulle göra oss mer alerta på dagen, och när det är dags att gå och lägga sig på kvällen så skulle den processen ske lättare tror jag, säger Ken Wright.

LÄS MER: Svårt att sova? Gå ut och campa!

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer