Foto: SVT

Trafikverket vill bygga ny E14-sträcka – men prioriterar inte Ostkustbanan

Uppdaterad
Publicerad

I Trafikverkets nationella infrastrukturplan finns bland annat en ny E14-sträckning mellan Blåberget och Matfors väster om Sundsvall.

Däremot ingen satsning på Ostkustbanan, utöver de 16 kilometerna mellan Sundsvall och Dingersjö i Njurunda där dubbelspår förordas.

Den nya in- och utfarten för E14 till och från Sundsvall invigdes nyligen. Nu står det klart att Trafikverket vill satsa ytterligare medel för att förlänga uppgraderingen av europavägen i västlig riktning.

I förslaget till reviderad transportinfrastruktur för tidsperioden 2022-2033 som presenterades av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon under tisdagen framgår bland annat att myndigheten vill satsa 381 miljoner kronor på en cirka en mil lång ny, mötesfri sträcka (alltså med mitträcken) av E14 väster om Sundsvall.

Ingen Ostkustbanesatsning

− Vi har flera angelägna trafiksäkerhetsobjekt i nu gällande plan och vi föreslår nu ytterligare en sträcka på E14 mellan Blåberget och Matfors, som sluter an till den senaste färdigställda sträckan mellan Sundsvall och Blåberget. Vi måste prioritera de mest effektiva åtgärderna först, vilket blir en utmaning, säger Catherine Kotake, regional direktör på Trafikverket.

Dit hör uppenbarligen inte en satsning på en E4-tunnel förbi Örnsköldsviks centrum. Det projektet förblir i malpåsen, om inte den totala budgeten utökas med tio procent enligt önskemål.

När det gäller tågtrafiken i Västernorrland blev det däremot tummen ner för dubbelspår på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Gävle, sånär som på sträckan från Sundsvalls central till Dingersjö i Njurunda alltså. Här väljer Trafikverket att satsa på andra håll.

Vill öka tåghastigheterna

− Vi föreslår flera åtgärder som ökar kapaciteten på järnvägen, säger Cathrine Kotake och syftar då bland annat på att man vill kunna öka maxhastigheten på vissa sträckor till 250 kilometer i timmen genom en utbyggnad av signalsystemet ERTMS.

– Det är positivt att man vill satsa på snabbare tåg. Men jag hade förstås gärna sett dubbelspår på Ostkustbanan, säger Glenn Nordlund (S), regionråd i Västernorrland och länets representant i Botniska korridoren.

För tågtrafiken i övrigt i länet föreslås medel för vissa upprustningsåtgärder när det gäller Mittbanan från Sundsvall och västerut mot Ånge, Östersund och Storlien.

Regeringen väntas fatta beslut under våren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.