Foto: Håkan Sjöström/SVT

Trenden visar att butikerna blir färre

Uppdaterad
Publicerad

I går kom beskedet att Åhléns kommer stänga sin butik i Örnsköldsvik.

Och trenden visar att de fysiska butikerna kommer bli färre.

– Vi väntar oss att antalet butiker kommer minska kraftigt de närmaste 10 till 15 åren, säger Tobias Rönnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.

Om konsumenten får bestämma ska allt finnas på ett ställe. Det ska också gärna vara bekvämt. Man pratar om en strukturomvandling av detaljhandeln, tittar vi bakåt i tiden har vi gått från torghandel till varuhus och nu till e-handel. Och det är vi konsumenter som styr.

– Det är därför vi sett en framväxt av köpcentrum och handelsområden, det är lätt att ta sig dit och det finns mycket saker där så man slipper åka till olika ställen, och det är samma sak som driver e-handeln – vi kan handla mycket på samma ställe, säger Tobias Rönnberg, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.

– Mycket är kopplat till tid, vi vänjer oss med att allt ska gå snabbare och snabbare, förut hade man mer tålamod och det fanns inte lika mycket att välja på.

Samverkan brister

Stadskärnorna ligger också efter jämfört med köpcentrum, säger Tobias Rönnberg.

– Man har till exempel inte en fullt fungerande samverkan med fastighetsägare, för ett helhetsgrepp på platsen, det kan köpcentrum göra i större utsträckning när man har en centrumledning som samordnar platsen så det ska vara konsumentvänligt.

Han berättar att e-handeln i dag står för 9 procent av den handel som görs och har ökat kraftigt de senaste 15 åren.

– Det handlar om tidseffektiviteten och att det är lättillgängligt, man får ett väldigt stort utbud och det är bekvämt – och man kan handla från soffan.

Finns det något som kan vända trenden?

– Ja absolut, nya butiksformat, nya innovationer och samarbeten mellan aktörer. E-handleln behöver också en fysik plats för utlämning, bara en liten del av det vi handlar i dag går direkt hem till dörren, de fysiska ytorna är fortfarande viktiga, men de kommer kanske ha annat innehåll.

Åhléns stänger

Senast i raden av butiker som stänger är Åhléns i Örnsköldsvik. 19 januari stänger butiken och totalt tio personer berörs.

”Sammantaget ser vi inte att vi får verksamheten att gå ihop ekonomiskt vilket gör att vi tyvärr har behövt ta ett beslut om en avsikt att stänga varuhuset. Beslutet om nedläggning är fattat utifrån en helhetsbedömning där bland annat läge, kundunderlag och lönsamhet är avgörande.”, skriver Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Åhléns till SVT Västernorrland och fortsätter:

”Det är viktigt att sätta beslutet om stängning i ett sammanhang där vi ser att hela detaljhandeln är inne i stora förändringar, och att vi måste agera för att möta de förändringar som nu sker i vår omvärld med digitalisering och nya konsumtionsmönster”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.