Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vid Njurundabommen söder om Sundsvall finns numera två järnvägsspår. Nu jobbar politiker från hela kusten för att hela Ostkustbanan, från Gävle till Härnösand, ska få dubbelspår. Industrisatsningen i Torsboda och statsministerns löfte har ökat förhoppningarna. Foto: svt

Ostkustbanan rejält på spåret efter den stora batterietableringen – och statsministerns dubbla löften

Uppdaterad
Publicerad

Den gröna omställningen med stora etableringar av green-techindustrier ställer stora krav på samhällsinsatser – inte minst transporter som järnvägen.

Torsbodaetableringen och statsministerns dubbla löften om Ostkustbanans utbyggnad har satt fart på debatten.

Under fredagen samlades företrädare från hela norrlandskusten till ”Dubbelspårets dag” i Gävle. Samtidigt höll Nya Ostkustbanan AB årsstämma.

Snabba förbindelser längs kusten krävs för att få igång arbetspendling längs hela kusten, menar företrädare för bolaget. 

Utbyggnad av Ostkustbanan

De politiska partierna tycks vara ense om tagen, men än har inte de slutliga besluten tagits.

I klippet; ”Vi kommer följa upp statsministerns löfte – det här är bra för oss”

Dubbla löften om dubbla spår från Ulf Kristersson. På besök på Sandö i april upprepade statsministern sitt löfte från i höstas; Ostkustbanan ska ha dubbelspår senast 2035 Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utbyggnad av Ostkustbanan

Mer i ämnet