12.000 av landets högstadie- och gymnasieelever deltog i forskningsprojektet ”Forskarfredag Nyhetsvärderaren” vid Uppsala universitet om hur ungdomar konsumerar nyheter på nätet.
Eleverna fick i uppgift att undersöka den artikel som de senast läste och av sammanlagt 5700 artiklar. Resultatet visar att bara var tionde artikel kommer från en källa som inte bedöms vara trovärdig. Vanligast var att läsa artiklar från Aftonbladet, Expressen, SVT och DN.
– Det känns som om det som visas på tv måste vara mest trovärdigt. För på sociala medier kan det komma upp mer vad som helst medan på tv är det mer aktuellt, säger Wilma Magnefors, elev på Härnösands gymnasium.
Brukar inte dela
Härnösands gymnasium är en av flertalet skolor som varit med i undersökningen från Västernorrland (se faktarutan). Två av eleverna som deltog lägger inte så mycket vikt vid att dela nyheter på sociala medier.
– Jag delar inte så mycket nyheter, och om jag gör det så är det nyheter som jag tycker att andra kan ta del av, säger Hannah Hård, elev på Härnösands gymnasium.
Skola i källkritik
Under projektet har eleverna också fått övat på att vara källkritiska. Thomas Nygren som är ansvarig för undersökningen säger till SVT att han hoppas att eleverna tänker till när de ska läsa nyheter, kring vem avsändaren är och hur artikeln står sig i förhållande till en oberoende källa. Den här typen av kritiskt tänkande är däremot inte ny för Wilma Magnefors.
– Det känns inte som att jag kanske fått ut jättemycket av det men det är kul att man är med i en forskning, säger Wilma Magnefors.
Skolor som deltagit i forskningsprojektet
Västermalm, Sundsvall
Lidens skola, Liden
Härnösands gymnasium, Härnösand
Örnsköldsviks gymnasium och Nolaskolan, Örnsköldsvik