Västernorrlänningar klagar mest på bilköp

Publicerad

121 00 missnöjda konsumenter vände sig under 2016 till den kommunala konsumentvägledningen och Konsumentverkets vägledningstjänst Hallå konsument.

Den vara som de flesta hade klagomål på i Västernorrland, liksom i hela riket, var köp av en begagnad bil. Den tjänst som drog på sig mest klagomål var köp av hantverkstjänst. Även här följer Västernorrlänningarna övriga missnöjda i Sverige.

Det som skiljer Västernorrlänningen från medelsvensson i statistiken är att Västernorrlänningen oftare klagar på köp av ny bil, bilreparationer och el.

Välj skriftligt avtal

Det finns sätt att minska risken för missnöje.

– Det är viktigt att avtala med hantverkaren om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska också de med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Betala aldrig i förväg, säger juristen Joséphine Slotte på Konsumentverket.

Du kan klaga i tre år

Även när det gäller begagnade bilar har Konsumentverket goda råd:

– Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till en branschorganisation. De följer riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket. De har även förbundit sig att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger juristen Malin Johansson.

– Skulle det bli fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ett ursprungligt fel ska bilhandlaren kostnadsfritt reparera bilen, säger hon.

Topp 5 över Västernorrlänningarnas klagomål

VAROR

Begagnad bil                       13,0 %

Dator/Telefon/Spelkonsol    5,1 %

Möbler/Husgeråd/Inredning 3,9 %

Hälsokost                             2,6 %

Ny bil                                   1,9 %

TJÄNSTER

Hantverkstjänst                  8,7 %

Fast telefoni                        6,9 %

Mobiltelefoni                        3,1 %

Bilreparation                        2,6 %

El                                         2,2 %

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.