Den vara som de flesta hade klagomål på i Västernorrland, liksom i hela riket, var köp av en begagnad bil. Den tjänst som drog på sig mest klagomål var köp av hantverkstjänst. Även här följer Västernorrlänningarna övriga missnöjda i Sverige.
Det som skiljer Västernorrlänningen från medelsvensson i statistiken är att Västernorrlänningen oftare klagar på köp av ny bil, bilreparationer och el.
Välj skriftligt avtal
Det finns sätt att minska risken för missnöje.
– Det är viktigt att avtala med hantverkaren om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska också de med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Betala aldrig i förväg, säger juristen Joséphine Slotte på Konsumentverket.
Du kan klaga i tre år
Även när det gäller begagnade bilar har Konsumentverket goda råd:
– Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till en branschorganisation. De följer riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket. De har även förbundit sig att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger juristen Malin Johansson.
– Skulle det bli fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ett ursprungligt fel ska bilhandlaren kostnadsfritt reparera bilen, säger hon.
Topp 5 över Västernorrlänningarnas klagomål
VAROR
Begagnad bil 13,0 %
Dator/Telefon/Spelkonsol 5,1 %
Möbler/Husgeråd/Inredning 3,9 %
Hälsokost 2,6 %
Ny bil 1,9 %
TJÄNSTER
Hantverkstjänst 8,7 %
Fast telefoni 6,9 %
Mobiltelefoni 3,1 %
Bilreparation 2,6 %
El 2,2 %