Hanna Nevberg. Foto: SVT

”Det är viktigt att ha ett hälsotänk även hemma”

Uppdaterad
Publicerad

Hälsovägledare Hanna Nevberg svarade på era frågor om ungdomars hälsa.

Hanna Nevberg är hälsovägledare på Hälsocenter i Sala. Klockan På tisdagskvällen chattade hon direkt och svarade på frågor om ungdomars motion, kost och hälsa.

Johan: Kan man träna för mycket? Och hur påverkar det kroppen isf?
Hanna Nevberg: Hur mycket man kan träna är individuellt, men beror också på den belastning man har. Kroppen behöver återhämtning, speciellet efter tung styrketräning. Därför kan det vara en föredel att inte köra samma muskelgrupper dagarna efter varandra.
Tränar du extremt mycket och hård träning kan du tex dra på sig en del skador.

Nellie: Jag är en 16-årig tjej. Jag tränar normalt, promenerar två ggr i veckan. Hur ofta och vad bör jag äta under dagarna?
Hanna Nevberg: Jag skulle rekomendera att du äter regelbundet under dagen. Ungefär var 3-4 timme (frukost, lunch, middag, mellanmål). Oavsett om man tränar eller inte är det viktigt att äta varierat och få i sig bra källor av protein, fett och kolhydrater. Långsamma kolhydrater som fullkornsprodukter. Protein: kycklig, fisk, bönor och linser. Fett: olivolja, avocado tex.

Anders: vid vilken ålder bör barn få äta godis och dricka läsk? för tidigt är väl inte bra...
Hanna Nevberg: Godis och läsk är inte bra för någon att äta. Det handlar såklart om mängden. Det är upp till varje familj att bestämma vad som känns okej, tycker jag.

västeråsmamma: Hej Hanna! Hur allvarligt ser du på att friskoleelever äter på ställen med gratis läsk?
Hanna Nevberg: Jag tror inte att det är någon fördel att läsk finns så pass tillgängligt för ungdomar. Finns det där så är det större chans att dom väljer det. I en vanlig skolmatsal är ju utbudet oftast vatten och mjölk, och då väljer dom mellan det.
Men läsk till lunchen är definitivt en fråga som bör diskuteras.

Lasse: hur ser skolungdomars hälsa ut rent generellt? dricks det mer läsk och äts mer godis idag än för 10-20 år sedan?
Hanna Nevberg: Jag har inga direkta siffror på det. Dock ser vi att det har blivit ett ökat intag av sockerrika produkter, så som läsk. Tillgängligheten har ökat för våra ungdomar. Om skolungdomars hälsa generellt sätt är sämre idag än för 10-20 år sedan vet jag inte riktigt. Dock har som sagt sockerprodukter ökat i deras konsumtion.

förälder: vad kan jag som förälder göra för att göra mitt barn mer medveten om kost och hälsa?
Hanna Nevberg: Det är viktigt att man har ett hälsotänk hemma kring vad man äter och hur man lever. Uppmuntra till rörelse, att äta frukt och grönt utan överdrift. Gör kost och hälsa naturligt hemma, så blir det naturligt även för barnet.

Kristin: Jag är en tjej på 28 år och äter normalt, hur mkt ska jag träna för att må bra?
Hanna Nevberg: Rekomendationen är att vara fysiskt aktiv minst 30 minuter per dag för at hålla en god hälsa. Sen beror det såklart på vilka resultat du vill ha av din träning.

bruden87: Jag är sockerberoende, vad kan jag göra?
Hanna Nevberg: Någonstans handlar det om beteende kring mat och när man känner att man är i behov av socker. Ett sätt att minska sockersuget är att äta regelbundet så att man inte får blodsockerdippar under dagen. Ett jämnt intag av mat kan alltså hjälpa. När man sedan är sugen på socker, testa att dricka ett glas vatten eller ät något surt, typ citron eller en grapefrukt. Det kan också minska ditt sötsug.

CLAES: Socker, är det verkligen så farligt?
Hanna Nevberg: Allt beror på i vilken mängd man äter. Man har sett att vi idag får i oss alldeles för mycket socker, och det är inte bara socker vi ser utan det finns även i livsmedel. Socker har inga positiv inverkan på vår hälsa. Det kan bidra till övervikt om man äter för mycket, och att din blodsockernivå påverkas negativt, vilket kan leda till humörssvändningar och koncetrationssvårigheter.

Anna N: Så trött på alla dieter som alla tjatar om. Först är det GI och sen LCHF och innan dess bananer eller grapefrukt. Är det så farligt med lite övervikt och vem bestämmer vad som är för mycket?
Hanna Nevberg: Det viktigaste är i grund och botten hur man mår och trivs med sig själv. Det finns dock en del hälsoaspekter som kan komma med övervikt som inte är positiva. Typ diabetes.
Övervikt räknas lättast ut med BMI (din vikt/din längd gånger längd) som ger ett värde hur man ligger till rent viktmässigt. Fast det kan ge fel utslag om man tränar mycket.

Killen: Jag har börjat att träna men går inte ner i vikt. Vad ska man träna för att tappa vikt snabbare??
Hanna Nevberg: En kombination av både kondition och styrketräning är att föredra. När man utför kondition förbränner man under själva träningstiden. Med styrka bygger du muskler för att öka just din förbränning. Ju mer muskler du har, desto mer förbränner du under dygnets timmar.

Lisa: Tycker att det är jättesvårt att äta frukost och inte blir det bättre av att alla tjatar. Hur mycket måste man egentligen äta till frukost?
Hanna Nevberg: Det är väldigt individuellt hur mycket man bör äta. Det är ändå positivt för hur man mår resten av dagen att man får i sig frukost. Det är i alla fall bättre att få i sig en liten frukost än inget alls. Sen kan man ju ta med sig något mer till skolan som man kan äta senare. Man måste inte äta frukost direkt när man kliver upp. Ett lättare alternativ, typ en smoothie, är att rekomendera.

Carro: Är det alltid lika med att man mår bra att gå ner i vikt?
Hanna Nevberg: Nej, det skulle jag inte säga. Att må bra handlar om att må bra både fysiskt och psykiskt. Men viktminskning kan absolut bidra till ett bättre hälsotillstånd.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ungas matvanor

Mer i ämnet