Allmänna reklamationsnämnden fäller Västeråsföretaget Teloteket efter att de tecknat dyra avtal med Staffan Gustavsson, som är svårt synskadad och sjukpensionär.
Försäljaren ska fått honom att teckna ett flertal abonnemangsavtal för företagstelefoni. Totalt ska han ha blivit bunden till avtal för sex mobiltelefoner och en fast telefon till en kostnad av 4.500 kronor i månaden. Staffan Gustavsson, som bor i Flisby i Nässjö kommun förklarar att han inte förstod det här.
– Jag trodde att det handlade om två mobiler och en fast telefon och att det var för min privata telefoni, berättar han.
Försökte ångra avtalet
Staffan Gustavsson bor på en gård och har den som en enskild firma, men det finns ingen direkt verksamhet eftersom han idag är sjukpensionär. Han har i princip blind och har ledarhund. Han behöver assistans när han får ta del av skriftlig och muntlig information som till exempel vid läkarbesök och myndighetskontakter. Assistansen står hans fru för.
Flera gånger har Staffan Gustavsson och hans fru kontaktat Västeråsföretaget för att ångra avtalen men det har Teloteket satt sig emot. Man har istället erbjudit att honom att få reducera antalet abonnemang till bara två mobiler och en fast telefon.
Företaget får backa
Men reklamationsnämnden menar att Västeråsföretaget gjort fel när de skrev avtalen. Till och börja med menar de att försäljaren inte varit klar med att det gällde Staffan Gustavssons verksamhet och inte hans privata telefoni. Dessutom konstaterar nämnden att mannen är en äldre, blind man som inte klarar sig utan hjälp av andra och av de inspelade telefonsamtalen framgår det att han inte förstått innebörden av avtalen.
Därav rekommenderas nu företaget att betala tillbaka alla pengar som mannen tvingats lägga ut samt säga upp samtliga abonnemang.
– Det är jädrigt skönt. Jag hoppas verkligen jag får mina pengar nu. Det handlar om minst 40.000 kronor, säger Staffan Gustavsson.