Foto: SVT

Försäljningen av alkoholfritt ökar mest på Systembolaget

Publicerad

På Systembolaget ökar försäljningen av ekologiska och alkoholfria alternativ varje år.

– Alkoholfritt är den varugrupp i vårt sortiment där vi sett en trefaldig ökning de senaste tio åren, säger Elina Yli-Torvi, Systembolaget.

Vi blir mer och mer medvetna om vad vi äter och dricker. Försäljningen av de alkoholfria varororna ökar och slår nya rekord varje år i systembolagets försäljningssiffror och det är inte tal om en trend längre utan en förändring av hur vi lever.

– Framförallt handlar det om hela vår livsstil, vi är medvetna om vad vi äter dricker och så handlar det också om att det finns mer att välja på i vårt sortiment idag, säger Elina Yli-Torvi, Systembolaget.

Småskalig men stark öltrend

Alkoholhaltiga drycker säljer fortsatt

– Det handlar inte primärt om att alkoholhaltiga drycker minskar på bekostnad av det alkoholfria. Vi ser en positiv normförändring, för ett antal år dedan var det okej att bjuda på läsk eller mineralvatten för dem som valde bort alkohol, idag förväntar vi oss att bli erbjudna en likvärdig dryck i ett likvärdigt glas. Det ska med andra ord vara lika festligt utan alkohol i glaset, säger Elina Yli-Torvi, Systembolaget.

Systembolagets försäljning av det alkoholfria sortimentet Totalt 1.000-tals liter

2005:  719

2006:  735

2007:  807

2008:  860

2009: 1023

2010: 1337

2011: 1678

2012:  2212

2013: 2425

2014: 2760

2015: 2064 (till och med kvartal 3)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Småskalig men stark öltrend

Mer i ämnet