Det finns flera skäl till att Västerås stad väljer att bygga parkeringshus och inte enbart gatu- eller källarparkering. Den främsta fördelen sägs vara att ett p-hus sväljer många bilar på liten yta eftersom man bygger på höjden. Att husen är flexibla och kan anpassas till olika verksamheter är ytterligare en fördel.
– Vi kommer att bygga i de centrumnära lägena för att möjliggöra fler bostäder, säger Thomas Wulcan, vd och chef för transportenheten på staden.
Flera nya stadsdelar har byggts i Västerås de senaste åren och kommunen menar att det är viktigt att utbudet av parkeringsplatser till de nya bostadsområdena inte släpar efter. Parkeringshusen ska vara moderna menar Anna Thunell, ordförande i tekniska nämnden i Västerås.
– Det ska finnas tillräckligt med laddstolpar för elfordon, säkra cykelparkeringar där exempelvis el- och lådcyklar kan stå, säger Anna Thunell.
Oppositionen ser positivt på att Västerås får fler parkeringar men ifrågasätter varför man sagt nej till deras förslag om Klippans parkering.
– Vi har ju föreslagit att göra om Klippans parkering men varje gång har man sagt att vi inte ska ha fler parkeringar. Men vi ser att det behövs om man ska bygga fler bostäder mitt i city, då behövs fler besöksparkeringar, säger Elisabeth Unell (M) oppositionsråd.
Fakta om p-husen
P-huset Däcket på Öster Mälarstrand är helt klart.
Ett till är under uppförande på Öster Mälarstrand.
På Oxbacken är ett p-hus detaljplanerat och är ute på remiss.
Utöver dessa tre finns fem föreslagna (alltså inte detaljplanerade) p-hus: Kopparlunden, Ängsgärdet, Mälarporten och två hus i Sätra.