Förskolläraren Anton Fagergren tipsar om digitalt lärande. Foto: Emma Larsson/SVT

Barn och digitalt lärande – så kan du tänka som förälder

Publicerad

Det digitala lärandet har blivit allt mer etablerat inom förskolan, dock finns det en del som är kritiska till att det digitala ens finns inom förskolan.

Hur kan man då tänka kring balansen med det digitala?

– Balansen mellan det digitala och det fysiska är väldigt viktigt att prata om på sina arbetsplatser. Även när det gäller hierarkin mellan olika material, att vi inte tar in olika lärplattor och att de anses ha högre värde än allt det andra. Att man har en ödmjukhet mot att det fortfarande är lika viktigt att få jobba med händerna som att jobba digitalt. Om man har det förhållningssättet med sig så tror jag inte att det är några problem, men man kan behöva jobba med frågan, säger Anton Fagergren, förskollärare på Bifrostens förskola i Västerås.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.