Fossilfria transporter fram till 2030 är målet. Och trots framgången hittills är det en tuff utmaning att nå målet, enligt Adriana Skaba, projektledare på länsstyrelsen. Foto: Privat/SVT

Stora framsteg mot fler fossilfria transporter

Uppdaterad
Publicerad

Under tre års tid har totalt 17 kommuner i Västmanland, Sörmland och Uppsala län jobbat för att få bort fossila transporter. Fosilfritt 2030 har precis avslutat den första fasen och man ser stora framsteg.

– Det känns imponerande, projektet har varit en kraftsamling och definitivt en framgång där deltagarna går före i omställningen till förnybara drivmedel, säger Adriana Skaba som är projektledare på länsstyrelsen.

Tuff utmaning

Hon säger dock vidare att målet om att den fossila fordonsflottan i Sverige ska minska med 70 procent blir en tuff utmaning.

– Det är mycket arbete som är kvar, vi har stora utmaningar framför oss; vi kommer inte nå målet enbart genom att ställa om till förnybara drivmedel utan då krävs det att vi kör mindre bil och även effektivare motorer.

Coronaeffekten

I och med cornakrisen ser hon ändå en viss ljusning; fler väljer att jobba hemifrån, vi hittar nya rutiner för möten och på så sätt kan vi ställa om mot mindre transporter totalt.

Nya deltagare

Nu inleds nästa fas i projektet. Det utvidgas till att inkludera även Stockholms, Örebro och Östergötlands län.

– Det tidigare projektet Fossilfritt 2030 har varit framgångsrikt och utgjorts av kommun- och länsöverskridande samverkan i kombination med skräddarsytt stöd till deltagarna. Nu tar vi nästa steg och utökar projektet. Med dubbelt så många län och deltagare kan vi åstadkomma ännu mer, berättar Björn Isaksson, projektledare BioDriv Öst.

Kommuner som deltagit i första fasen av i Fossilfritt 2030

Västmanland:

Västerås, Hallstahammar, Sala, Fagersta, Norberg, Arboga och Kungsör

Sörmland:

Flen, Eskilstuna, Strängnäs, Trosa, Vingåker och Katrineholm

Uppsala:

Tierp, Heby, Enköping och Uppsala

Dessutom har Region Uppsala deltagit

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.