Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Linnea Viklund, gatu och parkchef i Västerås, om varför den farliga cykelkorsningen mellan Bäckby och Råby är oförändrad, trots dödsolyckan. Foto: Maja Tengnér/SVT och Robert Gustavsson/SVT

Fem år efter dödsolyckan – därför har inget gjorts åt cykelkorsningen på Råby

Publicerad

Olyckskorsningen i Västerås där Josefine Brobergers mamma dog ser likadan ut i dag, fem år efter olyckan.

De två dödsolyckor som har skett på cykelbanor i Västerås de senaste åren har inte ändrat kommunens prioriteringar.

Mellan 2018 och 2021 dog 58 svenska cyklister i olyckor på gång- och cykelbanor, där biltrafik inte var inblandad. Det visar statistik från Socialstyrelsen.

Två av dödsolyckorna skedde i Västerås. Under samma tidsperiod har nästan 500 personer vårdats på sjukhus i Västmanland efter olyckor på gång- och cykelbanor.

Västerås stad har som mål att det ska vara tryggt att färdas på stadens cykelbanor. Men kommunen har inte prioriterat att göra den olycksdrabbade korsningen mellan Bäckby och Råby säkrare.  

I klippet svarar gatu- och parkchef Linnea Viklund på varför inget gjorts och hur Västerås stad prioriterar.

Så skadas cyklister i trafiken

Singelolycka: 345

Kollision med personbil eller lätt lastbil: 25

Kollision med annan cykel: 19

Kollision med fast eller stillastående föremål: 17

Kollision med två- eller trehjuligt motorfordon: 5

Kollision med fotgängare eller djur: 4

Kollision med tung lastbil eller buss: 4

Kollision med annat icke motordrivet fordon: 1

Övrigt/okänt: 88

Totalt antal skadade: 474

Cyklister som har fått slutenvård efter olyckor i Västmanland, 2018-2021.

Källa: Socialstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.