Var femte fråga som konsumenter hörde av sig till konsumentvägledare och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2017 handlade om problem med hantverkstjänster eller begagnade bilar.
Totalt handlade det i Västmanland om 2878 klagomål och av dem handlade 14,4 procent om begagnade bilar och 9,9 procent om hantverkstjänster.
– Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.
Totalt i landet inkom närmare 119 000 klagomål.
Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.
– Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet, tillägger Niclas Sturesson.