I ateljén finns det olika digitala verktyg som barnen och forskollärarna kan använda. Foto: Emma Larsson/SVT

Digital ateljé i förskolan ska inspirera elever och lärare

Bifrostens förskola i Västerås har valt att ta nästa steg inom det digitala lärandet. De har startat en digital ateljé där både barn och förskollärare ska få inspiration inom det digitala.
– Jag tror miljön är jätteviktig, säger förskoleläraren Anton Fagergren.

Den digitala ateljén består av ett torg mitt i förskolan, där barn och förskollärare och barnskötare från fyra förskolor i Irsta får vara med på schemalagda workshops för att utöka sitt kunnande om digitala verktyg. 

”Ska vara en mötesplats”

Barnen får bland annat fördjupa sig i animering, programmering och mikroskopi.

– Vi har tänkt att det ska vara en plats där alla våra digitala verktyg finns representerade och att det är en mötesplats för att stärka det kollegiala lärandet och en delarkultur. Verktygen vill vi ska vara skapande, utforskande och kreativa, säger Anton Fagergren, förskollärare på Bifrostens förskola.

Anton Fagergren, förskollärare på Bifrostens förskola.

”Tror miljön är jätteviktig”

Tanken är att det ska finnas lärmiljöer i ateljén som ska väcka barnens nyfikenhet.

– Jag tror miljön är jätteviktig, man pratar ibland om miljön som den tredje pedagogen. Om barnen ska kunna forska, utmanas och för att deras idéer ska få ta plats behöver ju miljön också vara tillgänglig för barnen, säger Anton Fagergren.

En vision av framtidens förskola

Bifrostens förskola menar att den digitala ateljén presenterar en vision av framtidens förskola.

– Jag tror i alla fall att vi kommer ha platser likt en digital ateljé, en mötesplats. Men speciellt i tider när vi faktiskt har brist på förskollärare, att vi då kan lyfta ur läraren från deras uppdrag i den enskilde barngruppen till att också stärka och ansvara för en förskoleundervisning i ett större perspektiv, säger Anton Fagergren.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer