Sedan 2006 har Västerås stad och dess bolag tillfört totalt drygt 588 miljoner kronor i likvider till flygplatsbolaget. Det visar siffrorna från stadsledningskontoret. Likviditeten är lämnad i form av driftsbidrag, koncernbidrag och aktieägartillskott.
Dessutom krävs stora renoveringsbehov de kommande fem åren, bland annat behöver landningsbanan insatser för mellan 80 och 120 miljoner kronor. Pengar som bland andra kommunalrådet Staffan Jansson (S) vill lägga på annat.
– De behövs i vår kärnverksamhet, i skola och äldrevård, säger han i klippet.
Ger också intäkter – som förloras vid nedläggning
De som vill ha kvar flygplatsen menar att man bara inte kan stirra sig blind på hur stort underskott flygplatsbolaget haft varje år. Utan även räkna med till exempel de hyresintäkter som fastighetsbolaget får.
En sammanställning över den samlade flygplatsverksamheten från 2019, visar också att arbetstillfällena ger Västerås stad skatteintäkter på drygt 14 miljoner kronor varje år.
– Börjar vi titta på det kommer inte summan vara 20-30 miljoner på sista raden i kostnad för flygplatsen, säger Elisabeth Unell bland annat i klippet.