– Det är ju naturligtvis ett erkännande, att båten finns här och har varit här i många, många år. Sen tror jag inte det kommer att innebära så jättemycket förändringar. Vi kommer att fortsätta vårda båten och förhoppningsvis så kommer den gå jättelänge till här i Västerås, säger Peter Bamberg, Rederi Mälarstaden.
120 år gammal
Färjan byggdes på ett varv i Gävle, för 120 år sedan. Den var i Stockholm några år innan den kom tillbaka till Gävle och sedan såldes till Västerås 1917.
När Statens maritima museer nyligen beslutade att K-märka båten var det bland annat för att båten anses samhällshistoriskt och teknikhistoriskt intressant. Och den anses spegla utvecklingen för den lokala sjöfarten.
Kräver en del jobb
Göran Stärling, som är med och på olika sätt jobbar med båten, berättar att det krävs ganska mycket tid och hårt arbete för att bevara båten i fint skick.
– Ja det är ganska mycket jobb egentligen, för att hålla henne fräsch. Alla bänkar, golv och hytten och allting som ska tvättas, slipas och oljas in bland annat. Det ska servas, målas och göra rent tankar. Så det tar lite tid, men det är jättehärligt! säger han.
–Jag tycker verkligen att det är helt underbart att de gjorde det, k-märkningen. Det var på tiden tycker jag, fortsätter han.
Han berättar att Elbafärjan med jämna mellanrum också körs till varv i Stockholm för att ytterligare gås igenom, då görs bland annat bottenbesiktningar.
Sommartrafiken igång
I dagarna körde sommarens passagerartrafik på Mälaren igång på allvar och Elbafärjan som alltså gör sitt 100:e år i Västerås skärgård finns som vanligt med i fartygsflottan.
I många år hon haft en stadig rutt i Västerås inre skärgård.
Vad finns det för utmaningar med att ha en sådan här gammal båt i passagerartrafik, det kommer ju nya regler kring miljö, tillgänglighet och sådana saker?
– När det gäller miljön har man ju naturligtvis bytt motor på den genom åren så det är ju anpassat så att vi använder rätt bränsle och så vidare, säger Peter Bamberg.
– Sedan är ju båten lite unik faktiskt för att redan när man byggde den så var den ju väldigt tillgänglig, det finns inga trösklar och så på båten. Så där var de verkligen före sin tid, säger han.