I lastbilen som beslagtagits hittades manipulationsutrustningen i växellådan. När utrustningen var påslagen konstaterades att färdskrivaren visat vila trots att lastbilen körts. En ytterligare effekt av manipulationen är att lastbilens hastighetsmätare och hastighetsregulator har stängts av, således har då föraren också kunnat hålla en högre hastighet än vad som är tillåtet.
Enligt tingsrätten har lastbilen körts i en stor omfattning, fem dagar i veckan. I bevismaterialet beskrivs hur en felkod i lastbilens fordonsdator registrerats 255 gånger, det innebär att färdskrivaren har stängts av åtminstone ett så stort antal gånger.
Tingsrätten menar att straffvärdet för den aktuella brottsligheten motsvarar ett väldigt högt bötesstraff. Det beror bland annat på det stora antalet överträdelser och faran för att en allvarlig skada skulle kunnat ha inträffat med en avstängd hastighetsregulator och en chaufför som tillåts fuska med kör- och vilotider.
Företaget döms till böter på 150.000 kronor.