Foto: Melker Blomberg/SVT

Hon fastnade för den glittrande tonen

Uppdaterad
Publicerad

Malin Trast, bosatt i Västerås, spelar ett urgammalt instrument – flöjt.

– Flöjten har funnits nästan lika länge som människan, säger hon.

Malin Trast berättar att det mesta, för en flöjtist, handlar om luften.

– Visst, sen är det ju viss teknik med fingrar och så, men mycket löser sig om man har bra fart på lufttrycket, säger hon.

Bestämde sig tidigt

Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Piteå i början av 90-talet och har en masterexamen i kammarmusik från Mälardalens högskola i Västerås.

Varför valde du flöjt som instrument?

– Jag var helt säker på att det var tvärflöjt jag skulle börja spela. När jag var liten bodde jag i Boden och där spelade man först blockflöjt ett år, sedan kom den stora dagen då jag fick en tvärflöjt. Det var fantastiskt roligt.

Här berättar hon om vilka toner som är svårast att spela:

Vad är speciellt med flöjten?

– Jag fastnade för tonen, den sköna glittrande tonen som man fortfarande jobbar med att försöka hitta. Det ingår i övningstimmarna, att försöka få så snygg ton som möjligt. Sen tycker jag att det är ett roligt instrument, och just att det är ett melodiinstument så du kan spela olika typer av musik – klassiskt, jazz, fusion... Och du kan improvisera också.

Inspireras av kammarmusik

Ett tag spelade Malin Trast bara klassisk musik och symfoniorkester, och ett tag innan det var det mycket jazz och improvisation.

– Nu är jag väl någonstans mitt emellan och försöker göra lite av varje. Att få spela kammarmusik som man tycker om, då får jag mycket inspiration, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.