Ingen bärgning utan följebil

Uppdaterad
Publicerad

I april blir det förbjudet att utföra bärgningsarbeten på E4:an i Stockholm utan följebil som skydd. Detta upprör bärgningsbranschen som inte tycker att kostnadsfrågan är utredd och nu hotar att låta bilarna stå.

Det är snart två år sedan Mariana Malmquist från Kungsör var med om olyckan när hennes bärgningsbil blev påkörd av en lastbil. Nu vill Arbetsmiljöverket förbättra säkerheten och den andra april startar därför ett pilotprojekt på E4:an i Stockholm där det blir förbjudet att utföra bärgningsarbeten utan en TMA-bil, en följebil med ett påmonterat krockskydd.

– Vi har lagt ett förbud med ett vite. Om de bärgar får de betala ett ganska högt vite om de bryter mot förbudet, säger Mikael Roos, inspektör Arbetsmiljöverket.

Pågår diskussioner

Vitet är på 100.000 och bärgningsbranschen är tveksam till förbudet som de menar är luddigt. Framförallt frågar de sig vem som ska stå för kostnaden för en extra förare och bil.

– Till syvende och sist är det ju kunden, men vem som lägga ut pengarna och vem som ska vara beställare är helt oklart i det här läget, säger Lars-Gunnar Johansson, vd på Assistanskåren.

Det pågår diskussioner mellan försäkringsbranschen och Trafikverket om var kostnaden ska hamna, men innan frågan är utredd hotar bärgningsbranschen med att låta bilarna stå.

– Om det blir ett förbud och vi har klara regler om vem som betalar så kommer vi att bärga, men inte om vi ska vara ute och inte veta vilka regler som gäller säger Lars-Gunnar Johansson.

Pernilla Gillback

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.