Foto: Robert Gustavsson/SVT

Nedgrävd järnväg genom Västerås inte längre på kartan

Uppdaterad
Publicerad

För åtta år sedan bestämde kommunstyrelsen att markalternativet var det bästa av tre möjliga för Västerås nya Resecentrum. Nu under samrådstiden kom debatten om en tunnel upp igen.

– Våra förutsättningar är det beslut som togs redan år 2010, och det utgår vi ifrån, säger Sanna Edling, projektchef för Mälarporten, där Resecentrum är den största pusselbiten.

Både i debattartiklar, på sociala medier och i mejl till SVT Västmanland återkommer synpunkter kring nedgrävd järnväg. Varken Trafikverket eller Västerås stad ser samhällsekonomiska förutsättningar för nedgrävda spår och därför har frågan landat i markplansalternativet.

– Det finns inget skäl att gräva ner den. En merkostnad för att gräva ner den skulle läggas på kommunen, säger Linda Berntsen på Trafikverket.

– Sällan är det samhällsekonomiskt lönsamt för medelstora och mindre orter, säger Oskar Fröidh, som är forskare i transportplanering på KTH. Han tar stora städer som Stuttgart och Stockholm som exempel på stora städer där markpriserna är tillräckligt höga för att det ska löna sig.

Bygga bort barriärer

– Man kan ju säga att det tillför inte så mycket för tågtrafiken utan det är snarare en stadsbyggnadsfråga, säger Oskar Fröidh, forskare i transportsystem på KTH.

Gällande stadsbyggnaden finns fördelar med att bygga bort bangården och eftersom att det inte varit aktuellt så vilar förslaget på andra lösningar för att koppla ihop södra och norra Västerås på ett bättre sätt.

– Vi håller fortfarande på att titta på lösningar för att göra kopplingarna ännu bättre, säger projektchef Sanna Edling.

Sanna Edling, projektchef Mälarporten. Foto: SVT

Nu pågår en trafikutredning för hela centrala Västerås, men Sanna Edling menar att redan med detta förslag kommer det bli betydligt bättre än idag.

– Vi kommer att få två till passager som är öppna för gång- och cykeltrafik under dygnets alla timmar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.