Både i debattartiklar, på sociala medier och i mejl till SVT Västmanland återkommer synpunkter kring nedgrävd järnväg. Varken Trafikverket eller Västerås stad ser samhällsekonomiska förutsättningar för nedgrävda spår och därför har frågan landat i markplansalternativet.
– Det finns inget skäl att gräva ner den. En merkostnad för att gräva ner den skulle läggas på kommunen, säger Linda Berntsen på Trafikverket.
– Sällan är det samhällsekonomiskt lönsamt för medelstora och mindre orter, säger Oskar Fröidh, som är forskare i transportplanering på KTH. Han tar stora städer som Stuttgart och Stockholm som exempel på stora städer där markpriserna är tillräckligt höga för att det ska löna sig.
Bygga bort barriärer
– Man kan ju säga att det tillför inte så mycket för tågtrafiken utan det är snarare en stadsbyggnadsfråga, säger Oskar Fröidh, forskare i transportsystem på KTH.
Gällande stadsbyggnaden finns fördelar med att bygga bort bangården och eftersom att det inte varit aktuellt så vilar förslaget på andra lösningar för att koppla ihop södra och norra Västerås på ett bättre sätt.
– Vi håller fortfarande på att titta på lösningar för att göra kopplingarna ännu bättre, säger projektchef Sanna Edling.
Nu pågår en trafikutredning för hela centrala Västerås, men Sanna Edling menar att redan med detta förslag kommer det bli betydligt bättre än idag.
– Vi kommer att få två till passager som är öppna för gång- och cykeltrafik under dygnets alla timmar.