• Viktigt meddelande:

    Kraftig rökutveckling från industribrand i Halmstad. Boende i närheten uppmanas att hålla sig inomhus och stänga ventilationen Läs mer

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Varor som ska vägas, skadade streckoder och styckpris – så misslyckas vi oftast i snabbkassorna. Foto: Melker Blomberg

Stort ansvar på kunden i snabbkassan – så undviker du att skanna fel

Uppdaterad
Publicerad

Svenska äpplen blir argentinska och en mjölktetra blir tre – ja, det blir ofta fel i snabbkassorna. Och när ansvaret läggs i kundens händer betalar hon både för mycket och för lite.

På 50-talet handlade vi över disk och fick våra matvaror hämtade och packade av ett butiksbiträde. Sedan dess har alltmer ansvar lagts på kunden. De senaste åren i form av olika självskanningssystem.

– Vi vet att det finns utmaningar i självutcheckningen. Den är väldigt uppskattad, men skapar också utrymme för oärliga och misstag, säger Per Geijer, säkerhetschef på branschorganisationen Svensk Handel.

Enligt Svensk Handel har stölderna i butikerna ökat de senaste åren, men vad det beror på kan inte branschorganisationen dra några slutsatser om.

– Men det vi ser är att brotten inte tas på tillräckligt stort allvar av rättsväsendet.

Mer fusk i början

Marie Ahlstrand, som arbetar som butiksbiträde på Stora Coop i Västerås, såg att fler fuskade, missade eller skannade för många varor när snabbkassorna var nya.

– Nu vet de flesta vad som gäller och har lärt sig maskinerna, så nu händer det inte lika ofta, säger Marie Ahlstrand.

Var femte fuskade

En webbsida som säljer kuponger i England gjorde 2017 en enkätundersökning där de lät 2 634 kunder svara på frågor om deras köpbeteenden. Bland annat hur de agerar vid självskanningssystemen. 20 procent medgav att de stulit när de använt systemen.

Hälften av de som stulit svarade att det hänt flera gånger, och när de väl upptäckt att det gick att få med sig obetalda varor var det enklare att göra om fusket en andra gång.

–  De flesta har jättesvårt att lägga en choklad innanför jackan, men att missa att skanna den är kanske enklare. Vi har inte gjort några studier på det här men det är en intressant fråga: Vad gör de här miljöerna med oss? , säger Per Geijer.

Ingen av matvarukedjorna i Sverige vill redovisa siffror när det gäller svinn vid snabbkassorna.

Brotten som oftast sker vid snabbkassorna

Visa

• Ringa stöld (varor under 1 000 kronor)

• Stöld (varor över 1 000 kronor)

• Bedrägeri, då man misstänker att kunden medvetet lurat till sig varorna.

Om kunden går ut från kassans spärrar med obetalda varor gör personalen en bedömning.

Tror de att kunden missat med flit larmar de polisen och en utredning startas.

Annars får kunden chans att göra rätt och betala de varor som misstas.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer