Byggnaden,marken och markarbeten, passagerna- det nya Resecentrum beräknas kosta två mljarder kronor. Det är inte klart hur kostnaderna ska fördelas på de fyra aktörerna som är med i projektet. Det är en betydligt högre summa än vad som var beräknat för ett par år sedan när de olika markalternativen diskuterades.
– Det är komplext att bygga i den här miljön och oavsett hur man skulle bygga så blir det höga byggkostnader. Det ser lite olika ut på andra ställen men vi har pratat om att vi behöver komma ner runt en miljard för skattebetalarna.
Landmärket Resecentrum
Politiskt är ambitionerna höga på både stil och ambition men man vill försöka att dra ner på prislappen för det.
Moderaterna är kritiska till exempelvis taket, som man menar är mer exklusivt än det behöver vara.
– Taket är en viktig del av den gestaltningen och gör också att det ska bli det vi vill ha nämligen ett landmärke för Västerås och något som är annorlunda. Och det här taket var ju väldigt viktigt när vi i kommunstyrelsen fattade beslut om resecentrum för ett antal år sedan, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck.
Klövern, Jernhuset, Trafikverket är de fyra parter som ska komma överens om hur kostnaderna för Resecentrum ska fördelas
Två etapper
Den största kostnaden kommer i etapp ett.
– Den stora delen är Sigurpassagen och den kommer byggas först. Den kommer kosta runt 1,4 miljarder som vi hoppas ska vara färdig nånstans 2025, säger Sanna Edling projektchef för Mälarporten.