Anita Iversen, planchef Köpings kommun Foto: Fredrik Björkholm/SVT

Framtidsplanen: Ny tågsträckning genom Köping – kräver stationsflytt och underjordisk tunnel

Uppdaterad
Publicerad

Just nu utreds en ny sträckning av järnvägen genom Köping, med bland annat en ny station och tunnel under Karlbergsskogen.

Det som en del i att korta restiderna på Mälarbanan.

– Olika aktörer tittar nu på hur man kan förbättra förbindelserna i stråket Oslo-Stockholm och Trafikverket har identifierat vad som krävs för att få ner restiderna rejält, och på Mälarbanan handlar det om att förbättra befintlig järnväg: byta ut räls och växlar och bygga ut till dubbelspår så man kan köra 250 km/h, säger Anita Iversen, planchef Köpings kommun.

Långsiktig plan med dubbelspår

Men just Köping är något av en flaskhals då spåret ringlar sig i ett S genom bebyggelsen. Trafikverket ser därför inte att man kan byta till dubbelspår som läget ser ut nu, men att det i framtiden kommer att behövas dubbelspår på sträckan från Valskog till Munktorp och därför har detta förslag till ny sträckning genom Köping tagits fram.

Det är i dagsläget oklart när det här kan bli verklighet men det handlar om flera årtionden fram i tiden.

Positivt för pendlingen

– Köpingsbor kommer kunna pendla väldigt enkelt, så det betyder ju att Köping kan bli mer attraktivt som bostadsort, och företag i Köping kan rekrytera personal från fler orter än idag och hitta den spetskompetens som de behöver, säger Anita Iversen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.