Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskaren Cecilia Lindh på Mälardalens universitet har gjort flera studier om influencer marketing och hennes senaste stora studie visar att influencers påverkar till hållbara köp online Foto: Caroline Slotte/SVT

Så påverkas följarna av influencers reklam på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Kläder, smink, resor och snacks marknadsförs på sociala medier. Företagen är beroende av influencers för att nå ut med sina produkter, och de i sin tur behöver företagen för att få inkomst. Men hur stor påverkan har influencers på sina följare i köpsituationer?

Forskaren Cecilia Lindh på Mälardalens universitet har gjort flera studier om influencer marketing och hennes senaste stora studie visar att influencers påverkar till hållbara köp online. 

– Om den influencer rekommenderar hållbara produkter eller genom att själv aktivt göra hållbara handlingar och val – då blir hållbarhet en faktor som påverkar köpgruppen millenials och deras konsumtion av mode på nätet, säger Cecilia Lindh, som forskar inom digitalisering och marknadsföring.

”Relationen mellan influeraren och följaren är starkare”

Generellt har influencers stor makt enligt Lindh i de situationer som företagen hittar en influencer som matchar företaget.  

Exempelvis om ett spelföretag gör ett samarbete med någon som har många följare, stort engagemang och som gör spelcontent. 

– Då har det större effekt än en vanlig reklamannons. Det då relationen mellan influeraren och följaren är starkare, förklarar forskaren Cecilia Lindh.

I klippet svarar forskaren Cecilia Lindh på tre frågor om hur influencers makt ser ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.