Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Kujay Keita/SVT

Utmaning att identifiera influencers reklam på sociala medier: ”Väskan är nog reklam”

Uppdaterad
Publicerad

Influncers som gör reklaminlägg, så kallade samarbeten, är en vanlig syn i flöden på sociala medier.

Men det kan vara svårt att identifiera vad som är reklam.

– Jag köpte en dyr dricka, den var inte alls god, säger Hassan Kafa om en gång när han påverkades till köp.

I klippet ovan testar SVT några västeråsare och hör hur de tänker kring samarbeten och reklam i sociala medier

Influencern Ullabritta om reklamsamarbeten på sociala medier: ”Då hade jag varit rik”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”För att jag ska kunna samarbeta med ett företag måste det vara något jag kan stå för, annars förlorar jag i längden om det inte är genuint. Människor ser igenom det”, säger Ullabritta om sitt tänk av företagsval vid samarbeten. Foto: Caroline Slotte/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.