Så vill politikerna utveckla kollektivtrafiken

Publicerad

Smartkoll har kraftigt ökat resandet med stadsbussarna sedan det infördes för 5 år sedan

och med ökningen följer också kapacitetsbrist. Och Västerås politiker har olika åsikter

om hur den ska lösas.

Systemet smartkoll innebar rakare linjer och tätare trafik när det infördes 2013. Sedan dess har antalet bussresenärer ökat med mellan 6- 16% varje år. Det har medfört problem på vissa linjer morgon och eftermiddag men det har också höjt förväntningar på kollektivtrafiken.

Dialogen har blivit bättre

VL och Kollektivtrafikmyndigheten får in många önskemål om nya linjer, tätare trafik utanför tätorten och fler bussar. Önskemål som de för vidare till politikerna i Västerås.

– Vi har dialog med Västerås stad två gånger per år kring hur trafiken kan utvecklas och sedan ett par år tillbaka sitter vi också med och planerar när nya bostadsområden ska byggas, berätar Muhammad Sabet verksamhetschef trafikförsörjning vid Kollektivtrafikmyndigheten i Västerås.

Vad vill politikerna?

SVT har bett alla politiska partier i fullmäktige att kort beskriva vad de vill med kollektivtrafiken framöver.

Socialdemokraterna; Vi vill utveckla den framgångsrika kollektivtrafik som infördes 2013 till nya stadsdelar, serviceorter och arbetsplatser. Trafiken ska också kompletteras där det finns behov. Vi vill utveckla ett system med elbussar i tätortstrafiken.

Moderaterna;Vi vill fortsätta utveckla kollektivtrafiken i Västerås. Ny kollektivtrafik måste planeras där det är stor efterfrågan och ekonomiskt hållbart. Inför elbussar i stadstrafiken. Bilparkeringar vid vissa strategiska busshållplatser.

Miljöpartiet; Vi måste utveckla kollektivtrafiken för kraven som en växande stad ställer. Vi behöver säkerställa bra tillgång till kollektivtrafik tillexempel vid Östermälarstrand och Gäddeholm, samt utveckla exempelvis tvärgående busslinjer, stombussar eller spårväg för att möta ett ökat resande.

Liberalerna; Bussarna måste börja gå i tid. Tågpendlingen måste bli enklare. Vårt mål är att Västerås-Stockholm ska ta 40 minuter och 20 minuter till Eskilstuna. Tågen bör stanna i Dingtuna och Tillberga och på sikt Hökåsen. Busstrafiken måste napassas bättre till att det är olika efterfrågan olika tider av dagen.

Vänsterpartiet; Satsa på kollektivtrafiken och öka turtätheten på bussarna. Inför lägre taxor på månadskort och studentrabatter på biljetterna.Likställ färdtjänsttaxan med busstaxan. Prioritera cykelvägnätet och inför fler separata gång och cykelbanor, parkeringar, garage och servicestationer för cykel.

Sverigedemokraterna; Kollektivtrafiken ska utgöra en samhällsservice och binda samman alla orter i kommunen och ha rimliga priser. Vi vill sänka taxorna, bor du på landsbygden och är flera personer som vill åka kollektivt så är det ofta billigare att ta bilen. Vi tittar också på ett förslag att eventuellt föreslå gratis buss för pensionärerna. De som bor i våra landsbygdorter bör erbjudas möjligheten att åka kollektivt.

Centerpartiet; Kollektivtrafiken måste fortsätta utvecklas så att alla kommuninnevånare har möjlighet att utnyttja den. Vi vill införa en yttre ringlinje för busstrafiken och att alla bussar ska drivas med biogas. Utred möjligheten att flytta bussdepån från Ängsgärdet till Hässlö och möjliggör ett kluster för utbildning av busschaufförer, piloter och trafikinspektörer vid området kring Hässlö. Taxan för färdtjänst ska harmoniseras med busstaxan.

Kristdemokraterna; Smartkoll har gett kollektivtrafiken ett lyft.Några linjer behöver utökas med tätare turer i rusningstrafik. Taxan för den särskilda kollektivtrafiken(färdtjänsten) bör vara den samma som för den vanliga. Linje 4 bör utöka sin dragning till Hökåsen. Gäddeholm måste få en egen linje när det blir fler bostäder där. När man planerar nya bostäder och områden måste man bli bättre på att planera in kollektivtrafiken från början.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.