Stora subventioner till små regionala flygplatser

Uppdaterad
Publicerad

Västerås flygplats är en av de flygplatser som tagit emot mest pengar från ägarna, kommunens skattebetalare. Över en halv miljard kronor på 17 år enligt siffror från stadsledningskontoret.

– Jag menar att det är bad management som ligger bakom och det har varit det i en lång följd av år. Men nu har vi en ny vd på plats som verkligen har sett till att minska kostnadsmassan säger Anders Teljebäck (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås.

Förluster varje år

I Sverige finns 34 regionala flygplatser som inte drivs av statliga pengar och av dem är det bara två som går runt ekonomiskt.

Det är Skavsta i Nyköping där Ryanair har en bas och Ängelholm i norra Skåne som är en resintensiv region med stora passgerarvolymer, berättar Peter Larsson som är vd för branchorganisationen Sveriges regionala flygplatser.

– De små regionala flygplatserna har svårt att höja sina passagerarantal och tittar vi på våra nordiska grannländer Norge och Finland så har staten ett ansvar för alla flygplatser för att man har ansett att det är ett nationellt intresse att säkra tillgången till transporter.

Peter Larsson

Enligt uppskattningar från branschen under förra året gör de icke statliga flygplatserna förluster på ca 400 miljoner per år. Det kan jämföras med statliga Swedavias tio flygplatser som totalt sett gått med överskott som de senaste åren väl motsvarat de mindre flygplatsernas överskott.

– Swedavia har 10-20 procent vinstmarginal över tid, säger Peter Larsson.

Ca 100 miljoner kronor betalas ut till vissa flygplatser som anses särskilt viktiga för medborgarna. De som får mest får max 4 miljoner kronor i stöd per år enligt Peter Larsson.

Ständig politisk debatt

I Västerås har flygplatsens vara eller inte vara debatterats i 20 års tid. Nyligen har frågan blivit aktuell igen sedan Miljöpartiet lokalt återgått till sin gamla ståndpunkt att inte ge några lokala skattekronor till flygplatsen, ett krav som delas av Liberalerna och Vänsterpartiet.

I praktiken riskerar ett sådant krav att leda till en total nedläggning av flygplatsen som instrumentflygplats menar flygplatsledningen. Flygplatsen kostar pengar men används till flera samhällsnyttiga verksamheter som militära transporter, organ och ambulanstransporter och här finns även en av Sveriges största pilotutbildningscentra, menar förespråkarna. Inte kommunal verksamhet, invänder motståndarna.

Skadlig debatt för flygplatsen

– Det är flera andra flygplatser som ständigt ifrågasätts, vi har nyligen sett diskussioner i Jönköping och Kristianstad och sedan har flygplatserna i Gävle och Oskarshamn lagts ner, säger Peter Larsson.

Det är djupt olyckligt och skadligt för flygplatsen att ständigt utsättas för den här debatten menar förespråkarna i Västerås och enligt vd:n för Västerås flygplatsbolag skadar det möjligheterna att få till affärer som kan minska underskottet.

– Vi har flera potentiella samarbetspartners som säger, när ni har bestämt er för om ni ska ha en flygplats eller inte i Västerås då tittar vi gärna på möjligheten att flyga därifrån.

Krav på statliga pengar

– Vi måste ju trycka på, det är klart att vi ska ha statliga medel till vår flygplats, säger Elisabeth Unell (M), oppositionsråd i Västerås och vd:n för Sveriges regionala flygplatser instämmer.

– Vi efterlyser att staten höjer potten för de regionala flygplatserna så att potten täcker driften. Dessutom vill vi att fler flygplatser som till exempel Västerås och Örebro som idag inte har  statliga driftbidrag ska omfattas.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Granskning Västerås flygplats

Mer i ämnet