Vad tycker du om Västerås flygplats?

Uppdaterad
Publicerad

Vad tycker du om Västerås flygplats vara eller inte vara. Kommentera gärna här eller i våra sociala medier.

Du kan också ställa en fråga om granskningen till vår reporter som svarar på frågor löpande under veckan, men du kan kommentera redan nu.

Under onsdagen mellan 9.30-10.30 svarar vår reporter på frågor här.

Observera att din kommentar syns först när vi har godkänt den.

SVT rapporterade · SVT granskar Västerås flygplats – ställ dina frågor till reportern

09.00
Det pratas mycket om hur mycket flygplatsen kostar årligen. Men jag undrar ifall det finns en analys över hur mycket det skulle kosta och om det ens är möjligt att bygga en ny flygplats i Västerås om behovet, som enligt vissa inte finns idag, skulle uppstå i framtiden?
Enligt ledningen för Västerås flygplats skulle kostnaderna bli väldigt stora om man skulle lägga ner och sedan starta om. Att driva en instrumentell flygplats som kan ta emot större flygplan som kräver tornassistans innebär ett flertal olika tillstånd från fler olika myndigheter. All infrastruktur med personal, banor, räddningsstyrka mm skulle behöva byggas upp igen. Enligt styrelseordförande Ulla Persson(s) vore ett sådant förfarande inte ekonomiskt försvarbart.
09.10
Att en flygplats som går 30 miljoner med förlust och har gjord det i 15 år fortfarande tillåts vara verksam för skattebetalarnas pengar är inte alls rättvist.
09.11
Jag har alltid varit för en flygplats , nu har jag börjat ändra mig till mot
Ståndare till den.
Jag har aldrig flugit från den pch kommer inte göra det sålänge Ryan flyger därifrån.
Har ledningen verkligen försökt få dit något charter bolag som Ving eller Apollo?
I Örebro finn många avgångar med charterbolag. Vad jag förstår har de oftast full plan.
Det är ofta försöken med nya flyglinjer med lågprisflyg som genererat de stora underskott bolaget haft under åren. Enligt nuvarande vd´n för flygplatsen (som inte är ansvarig för de affärerna) har vissa upphandlingar tidigare år varit baserade på alldeles för höga passagerarsiffror. Det har funnits charterresor under vissa sommarmånader tidigare. Närheten till Arlanda från Västerås kan vara en bidragande orsak till att det inte finns fler charterresor.
09.18
Flugit från flygplatsen regelbundet i över 10 år nu och det blir bara bättre och bättre. Ovärderligt smidigt och enkelt att ha en så bra flygplats så nära där man bor. Att slippa åka in till Arlanda är verkligen toppen. Tycker även att man ser fler och fler turister och affärsfolk från England som använder flygplatsen. Personligen skulle det vara extremt ledsamt om flygplatsen lades ner.
09.18
Hur många kommunala verksamheter går med vinst? Vad betyder flyget för Västerås?
Jag kan inte svara på det. Men ett av förespråkarnas argument är just att många kommunala verksamheter inte går med vinst. Kommunen har betydligt större kostnader för kollektivtrafiken menar tillexempel flera förespråkare.
09.34
Vad ska vi göra med Hässlö om flygplatsen läggs ner? (fråga från mejlkorgen)
Det fanns för ett par år sedan förslag från Vänsterpartiet att bygga bostäder på Hässlö. Dock skulle troligen saneringen av marken bli lång och kostsam då flygplatsen varit militärflygplats sedan början på 30 talet.
09.35
Jag tycker att Västerås Flygplats ska vara kvar.den är en viktig del av Västerås.att lägga ner flygplatsen vore en stor katastrof.
09.44

SVT:s reporter förklarar turerna på Västerås flygplats:

09.50
Mejlfråga; Anta att flygplatsen inte fanns, utan man ville bygga en, vilka skulle incitamenten vara, syftet, målet och värdet av att ha en flygplats i Västerås. 
 
För vems skull ska vi behålla flygplatsen och vad är det värt? 
 

Förespråkarna lyfter gärna argument som ambulans och organtransporter liksom flygutbildningar och framtida utvecklingsmöjligheter för regionen. Problemet är att inget av det kan ses som renodlad kommunal verksamhet och blir därför svårt att försvara. Samtidigt är det ur ett ekonomiskt perspektiv som forskaren säger att en flygplats eg är ganska billig. Att bygga järnvägar och motorvägar är betydligt mer kostsamt och kräver dyrare underhåll menar hon.

Den springande punkten blir då om flygplatsen ger Västerås kommun tillräckligt mycket positiv utveckling för att motivera fortsatta kostnader och varför inte fler än Västerås skattebetalare ska vara med och betala? Den frågan är det upp till väljarna att besvara i slutändan.

Här hittar du alla argument för och emot och en intervju med en forskare om hur man kan resonera kring om en liten regional flygplats är lönsam:

Granskning Västerås flygplats

SVT NyheterSVT Västmanland granskar Västerås flygplats
09.50
Varför lyckas många andra flygplatser behålla sin linjer men inte Västerås? Här hinner de knappt starta innan de läggs ner.
Ulla Persson(S) som är ny styrelseordförande för bolaget och den nya vd´n menar att en anledning är att tidigare affärer med flygbolag varit baserade på vad Ulla kallar glädjekalkyler. Man har ibland räknat med större passagerarantal än vad som varit rimligt. När det sedan inte uppfyllts har linjen lagts ner och kostnaderna har inte kunnat täckas. Det är bara en anledning, det finns säkert fler. Anders Teljebäck(S) säger i ett av inslagen att det handlat om "bad management" i tidigare bolagsledning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Granskning Västerås flygplats

Mer i ämnet