Därför ratar båtägare miljövänliga drivmedel

Uppdaterad
Publicerad

För miljöns skull försöker politikerna genom lagstiftning och på andra sätt styra mot en utfasning av fossila bränslen. Men när båtägarna riskerar alger i tanken väljer de fossilt.

– Det kommer upp ganska ofta att det är ett ökande problem med RMEn i dieseln, säger Joakim Fältendal, som är verkstadschef hos båtvarvet Pir 28 i Västerås.

Dagens dieselblandningar innehåller mellan fem och sju procent RME, det vill säga raps. I kombination med vatten som kan bildas genom kondens eller på annat sätt kommer in i systemet ger detta en grogrund för alger som sätter sig i tanken.

Förstärker problemet

Temperaturväxlingar och bränsletankar som står oanvända under en längre tid förstärker problemet och gör att småbåtsbranschen med växlande väderlek, fuktiga miljöer och lågsäsong på land är extra utsatt.

– Det genererar att man ofta får motorproblem ute på sjön. Efter fem, tio minuter stannar motorn och man får inte igång den igen på grund av smuts i bränslet.

Enligt Joakim Fältendal har var sjätte till sjunde båt som kommer in till Pir 28 den här typen av problem. Under sommarhalvåret handlar det om en eller ett par båtar i veckan. Lösningen för båtägarna är att undvika rapsen och istället tanka fossilt.

Häller i bekämpningsmedel

Många häller också bakteriedödande bekämpningsmedel i tanken i förebyggande syfte.

– RME-delen innbär ju att man använder lite förnybara tillsatser och det i all ära men i kontakten med fukt och vatten skapar det ett problem, säger Joakim Fältendal. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.