Den ekonomiska tillväxten har varit god de senaste tio åren och legat på i genomsnitt sex procent. Men förra året slog BNP rekord och under andra kvartalet 2006 låg tillväxten på 8,9 procent, mer än analytikerna räknat med.
Och det är Indiens växande medelklass som i stor utsträckning driver upp tillväxten. Varje år tar sig en procent av landets fattiga över fattigdomsgränsen, det vill säga mer än tio miljoner människor.
350 miljoner människor, eller runt en tredjedel av landets över en miljard invånare är i dag medelklass. Och den växande gruppen vill konsumera.
Biltillverkningen sätter fart
Efter IT-sektorns framväxt i Indien är det nu tillverkningsindustrin som sätter fart. Snart lanseras exempelvis en indisk folkbil som kommer att kosta 15.000 kronor på marknaden.
Men även utländska marknader lockas av den växande skaran konsumtionsstarka indier. I går tillkännagav biltillverkaren General Motors att man tänker femfaldiga antalet bilfabriker i Indien.
Ungdomarna högutbildade
För att slå konkurrenten Kina i ekonomisk tillväxt har Indien goda förutsättningar. Indien har fler ungdomar än Kina och dessutom är de mer högutbildade.
Därmed inte sagt att de har rätt sorts utbildning för vad marknaden kräver. Många indier är överutbildade och det Indein behöver är personer som kan arbeta inom industrin.
Trots att medelklassen växer så är andelen fattiga i befolkningen fortfarande stor, nästan lika stor som medelklassen. 250 miljoner indier lever på mindre än 10 kronor om dagen.