Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Klimatminister Isabella Lövin (MP). Foto: SVT

Ministern skyller på bilindustrin

Uppdaterad
Publicerad

Klimatminister Isabella Lövin (MP) är mycket oroad över utvecklingen med fler och fler tunga bilar och SUV:ar i Sverige och internationellt. Men när SVT avslöjar att var fjärde klimatbonusbil i Sverige väger över två ton skyller hon på biltillverkarna och tycker att de borde ta mer ansvar.

– Vi kan inte fortsätta utvecklingen där fler och fler privatpersoner kör i stora SUV:ar, och särskilt inte i innerstäder. Ett av skälen att utsläppen inte går ner globalt är utvecklingen med fler och fler SUV:ar, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till SVT.

Men regeringens system med klimatbonus för bilar med låga utsläpp och straffskatt för dem med höga utsläpp, tar ingen hänsyn till bilars storlek eller vikt. SVT:s granskning visar att var fjärde bonusbil väger över två ton.

Volvokritik

Den mest sålda bonusbilen är en stor SUV och klimatministern håller med om att en liten smidig elbil är bättre för klimatet än en stor. Regeringen vill skärpa reglerna och gränserna för bonus, men det finns inga planer på att ändra styrmedlen så att storlek eller vikt märks på skatten. 

Inte minst Volvo har fått kritik för att laddhybrid-SUV:arna med klimatbonus är tunga och törstiga på landsväg, och Isabella Lövin skyller den utvecklingen på företagen själva.

”Bedrövligt”

– Det är bedrövligt att biltillverkarna så här sent, 2020, satsar på stora SUV:ar som har stora förbränningsmotorer, när vi har vetat om klimatkrisen i 30 år.

Volvos vd säger att de gör så för att de får, och det inte finns några straff i styrmedlen idag från regeringen?

– Ja då tar man ju inte sitt ansvar, säger Isabella Lövin.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer