Foto: Jan Danielsson/SVT

Morgonstudion större än någonsin

Uppdaterad
Publicerad

Med lite drygt ett och ett halvt år i ryggen kan vi konstatera att det morgonprogram med nyhetsfokus som SVT satsade på, var helt rätt väg att gå. Morgonstudion har stärkt SVT:s nyhetsdygn, både vad gäller publik och innehåll, och programmet har ökat både i broadcast och online.

Morgonstudions uppdrag är en bred nyhetsmix med pigg och nyfiken tonalitet. Vi lägger oss nära SVT Nyheters onlineredaktion vad gäller innehåll och tilltal. Grundtanken är att det som online har, ska Morgonstudion ha – och det som Morgonstudion har, ska online ha. Det här nya sättet att arbeta har blivit en tydlig framgångsfaktor. Resultatet är att Morgonstudion har hjälpt till att stärka nyhetsdygnet för SVT.

Vi vet nu att publiken kommer till Morgonstudion vid nyhetshändelser, det har senast Swedbank visat i veckan (273 000 personer i broadcast). Vi vet också att en större publikskara väljer Morgonstudion en vanlig ordinär tisdag utan särskild nyhetsutveckling (160 000 personer förra tisdagen).

Nyhetsbloggen

Redaktionen har kämpat hårt för Morgonstudion. Bit för bit har vi vässat programmets delar. Innehåll, tilltal, studio och grafik, allt har varit i ständig förbättringsprocess.

Vi har lyssnat på publiken, både de gladaste följarna och de argaste kritikerna. Såklart fortsätter utvecklingsarbetet. Det är både roligt och konstruktivt eftersom vi ser att det ger fina resultat.

Vi drar idag fler tittare än vad föregångaren gjorde i broadcast. Parallellt så bidrar innehållet i Morgonstudion till nyheter och material som lever på SVT Nyheters sajt och olika digitala plattformar varje dag. Det handlar om en bred blandning av rörliga klipp, intervjuer i textform, Instagram-innehåll och Facebookuppdateringar som uppenbarligen uppskattas av publiken.

När vi stängde 2018 så stod det bortom allt rimligt tvivel att Morgonstudion ökat till en rekordnivå. Samtidigt ser vi att kurvan fortsätter uppåt, uppåt. När vi nu lägger ytterligare ett kvartal bakom oss, så ser siffrorna ännu bättre ut än första kvartalet förra året.

Det är ingen självklarhet, för broadcast-tittandet minskar ju generellt i befolkningen. Men med Morgonstudion så började fler människor titta på morgon-tv och det känns bra att Morgonstudion bidrar med att hålla mot det generella tappet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyhetsbloggen

Mer i ämnet